Tips: Google Podcasts

Discussion in 'Applikationer' started by bvb, Apr 25, 2018.

1. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Tänkte bara sticka in och tipsa om att det går att nå Googles egna podcastapp som tydligen ligger inbakad i Googleappen relativt lätt, även om lite gömd. Läste om det lite snabbt på TNW och lämnar några instruktioner och screens för den som vill testa nedan! Den saknar en del funktioner som andra podcastappar har men känns rätt intressant ändå iom att den finns inkluderad redan.

1. Så för att öppna upp den så räcker det med att söka reda på den podcasten man vill lyssna på och klicka på "more episodes/fler avsnitt".

Screenshot_20180425-150314.png

2. Sidan med avsnitt och detaljer för den valda podcasten öppnas och det går att prenumerera och spela direkt. För att lägga till den valda podcasten på hemskärmen så klicka på menynknappen (tre prickarna). Och för att gå till huvudsidan så klicka på antennikonen till vänster.

Screenshot_20180425-150047.png

3. Huvudsidan ser ut så här. Den listar alla olika podcasts man prenumererar på överst. Så i mitt fall är det 12 stycken. Och längst ned är den minimerade kontollmenyn för en aktiv spelande podcast. Det kommer även dyka upp en ruta som låter en lägga till appen på hemskärmen (i mitt fall ligger den redan där), eller så går det att göra via menyn till höger igen (prickarna).

Screenshot_20180425-150023.png

4. Resten av bilderna är på kontrollmenyn och kategorier etc. Det går inte att välja språk och den rekommenderar enbart svenska podcasts men går att söka på andra och har inte haft något problem att hitta någon ickesvensk podcast.

Screenshot_20180425-150031.png Screenshot_20180425-150135.png

Bra gratisalternativ och har inte stött på några annonser eller något heller. Vet inte om den synkar mot podcastfunktionen i Google Play Music som inte är tillgänglig här utan VPN dock, men den skiljer sig lite.

bernard, BrorSnor and chraist like this.
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Tack för detta, det var en rolig funktion!
    Jag vet att podcasts i Google-appen har funnits ett tag, och att funktionen aldrig var geo-restricted utan tillgänglig för alla. Dock fanns inga svenska podcasts, bara amerikanska såvitt jag vet. Inte heller detta gränssnitt fanns tidigare mig veterligen, nu kan man lägga till en ikon på hemskärmen och söka efter podcasts i en egen liten "app", dvs ett eget gränssnitt (inbakad i Google-appen). Det är mig veterligen nytt, liksom stödet för svenska podcasts.
    Alltså: är funktionen ny/omarbetad? Har inte läst Android/Google-nyheter de senaste dagarna så har missat om något tillkännagivande skett alldeles nyligen.

Jag har tidigare använt Google Play Musics podcastfunktion och kan bekräfta att någon koppling/synkning INTE tycks finnas mellan dessa två: jag fick lägga till mina podcasts igen i Google-appens funktion, den personliga listan var tom. Några svenska podcasts som inte fanns i GPM verkar finnas i Google-appen så de verkar inte hänga samman, som sagt.

Efter att jag använt Google Play Musics podcastfunktion i några dagar (skrev om detta i en annan tråd) och märkt att den försvinner inom en vecka och måste aktiveras på nytt med VPN, så kändes det inte som en bra lösning och dessutom fanns det väldigt få svenska podcasts. Kanske ska gå över till denna funktion istället.

Kan man ladda ner avsnitt offline? Så att datatrafik inte används.

Ett tips:
    Några av mina podcasts kunde jag inte hitta genom en vanlig Google-sökning. Jag använde därför din printscreen ovan och sökte efter "svenska mordhistorier". På så sätt kom jag in i funktionen, och kunde därefter med den inbyggda sökfunktionen hitta de podcasts jag just innan inte hade kunnat hitta.

bvb likes this.
  3. bvb

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Yes, har också sett att man kunde komma åt podcasts och spela upp via sökresultaten tidigare, men detta är rätt nytt tror jag.

Lite synd det där med synken mot Play Music då avsnitten annars verkar synkroniseras över ens Google-konto. För övrigt så verkar det inte gå att spara ned offline vad jag har hittat. Den är som sagt rätt avskalad när det kommer till funktioner.

4. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Hmm. Det verkar funka lite sådär.

Det funkar på samma sätt som för dig när jag söker på samma podcast. Söker jag däremot på Alex och Sigges podcast eller Framgångspodden så får jag inte upp alternativet "more episodes". Däremot så kan jag hitta dessa när jag är inne på sidan med avsnitt.

5. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utmärkt guide @bvb@bvb. Spelaren är ännu inte särskilt funktionsrik och saknar sådant som tex

*Sömntimer (går väl iofs att ställa via Assistant), men inte via UI:t
    *Uppspelningshastighet
    *Inga/begränsade filtreringsmöjligheter

Inte direkt ett substitet för Pocket Casts, men kan säkert bli det på sikt, och det är ju både bra och dåligt beroende på vem man frågar :)

bvb likes this.
  6. bvb

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Framgångspodden fick jag fram när jag sökte i alla fall, sökte med namnet och sen bara "podcast" efter så dök den upp. Kan det ha något att göra med språk kanske? Jag kör engelska i telefonen.
    Ja, den är rätt avskalad, men antar att det är något man får leva med i och med att den är inbakad i Google-appen och inte en egen publicerad app egentligen. Uppspelningshastighet går i alla fall att ordna om man klickar på lilla "1.0x"-rutan i vänsterhörnet. Då dyker den här upp.

Screenshot_20180425-171442.png

Men har som du säger, långt kvar till någon annan "riktig" etablerad podcastapp. Men kanske jobbas på?

bernard likes this.
  7. Dadde

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag testade det också nu men får det inte att funka. Jag hittar träffar och episoder från acast men dessa ligger i en vågrät lista och alternativet "more episodes" finns inte. Har också engelska som systemspråk.

Attached Files:

8. bvb

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Vad konstigt, för mig dyker den upp som femte alternativet, haha

Screenshot_20180425-193758.png

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan det ha med det o göra att du kör engelska som systemspråk?

10. bvb

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Nej, han skrev ju att han också har Engelska som språk.

11. Dadde

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Precis. Detta var skumt och lite irriterande.

Upptäckte däremot nu idag att det funkar med både Framgångspodden och Alex och Sigges podcast. Kan svära på att det inte var så igår när jag testade! När jag söker efter Alex och Sigges podcast så finns "more episodes" dessutom på första sökalternativet idag.

Upptäckte att det är även hit man kommer om man säger "play the game informer show" till Google Assistant.
    Använder Pocket Casts idag men tycker det hade varit smidigt om detta var en egen app eller om man på ett smidigare sätt kunde komma hit.

bernard likes this.
  12. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Numera kan man ladda ner avsnitt offline! Det har dykt upp först nu väl, tror inte det fanns från början.
    Den tar bort nedladdningar efter 30 dar, eller 24 timmar efter lyssningen är klar.

Nu verkar det helt plötsligt finnas en koppling till GPM. Prenumerationerna är fortsatt separata, men en podd jag lagt till i GPM dyker nu upp under rubriken "Fortsätt lyssna" i Google-appen. Bara en dock, inte resten (kan bero på att jag spelade just det avsnittet några sekunder i GPM och sedan stängde av, den märker att det inte är färdiglyssnat).

bvb likes this.
  13. bvb

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det stämmer, ja! "Appen" har fått en egen sida för inställningar nu verkar det som. Kul att se Google satsa och lägga till nya funktioner.

Får testa det där med synken till Play Music – grymt om det visar sig stämma!