Google store / köp med Nordea

Diskussion i 'Allmänt' startad av PewePewe, 9 nov 2015.

1. PewePewe

PewePewe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej swedroid.

Första gången jag beställde en produkt via Google store.
    Bäställde en Nexus 5x.
    Idag fick jag ett mail från Google att transaktionen inte hade gått igenom.
    Hade telefonkontakt med google, och hon berättade att dom reserverar först pengarna, men att dom drar pengarna efter 7dagar.
    Vilket blir svårt med Nordeas nya system för säkrare internet betalningar (måste låsa upp kortet 30min vid varje köp).
    Någon annan jag har köpt från Google store med Nordea?
    Gillar inte alls det här nya systemet med Nordea.
    Google sa att jag skulle lägga en ny order, men pengarna är fortfarande reserverade.
    Nordea kunde inte manuellt ta tillbaka reservationen.
    Så jag kan inte lägga ny order tills imorgon då reservationen skulle hoppa tillbaks automatiskt.

så less :(

2. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Berätta hur det går

3. PewePewe

Mottagna gillanden:
    1
    Fick tillbaka pengarna från reservationen efter 00:00, efter 7dagar som nordea sa.
    Gör jag en ny order som supporten uppmanade på Google kommer jag ju hamna i samma läge igen.
    Funderar starkt på att byta bank. Frågan är bara vilken bank som är bäst, mobilapp osv.
    Hört mycket gott on Swedbank och Ica banken. Någon som kan rekommendera dom?
    La en order på halebop nu istället.
    Blev en 16gb istället för en 32gb. Synd, men halebop hade bara 16gb.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tycker att det är konstigt att det krånglar till sig, samt att det ens går att reservera pengar om kortet inte varit öppnat på rätt sätt - alternativt om Google säger att det inte gick igenom. Då borde ju inte pengarna vara reserverade heller.

Sorry för OT - men jag skulle rekommendera SEB eller Handelsbanken. Dessa två känns som de seriösare storbankerna. Skulle hålla mig ifrån ICA Banken, Skandiabanken och Swedbank - av egen erfarenhet. Krånglar osv.

5. PewePewe

Mottagna gillanden:
    1
    Tycker också det är konstigt. jag gjorde köpet med kortet öppet mot internet köp.
    Hittade fler som har haft liknande problem med CoopOnline på nordeas facebook.
    här:

Tack för tipset om bank! ska kolla in dom :)

6. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Hade Icabanken i två år utan några som helst problem, bytte sedan till Swedbank och det blev ett rejält nedkliv i appens kvalité och möjlighet att sätta in pengar -- något som kunde göras på alla ica-butiker. Nu har jag en insättningsaut. 3 km bort, och nästa 6 mil bort... Anledningen till att jag bytte från början var att dom inte hade Swish än, med konstanta förseningar på när tjänsten skulle släppas. När jag väl bytte så tog det ca. en månad innan Swish fanns hos Icabanken... Swedbanks tjänster (kortbetalning, bankomatuttag, swish etc.) har dock gått ner två gånger för mig än så länge... Så Icabanken kan jag varmt rekommendera, håll dig borta från Swedbank :)

7. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 192
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Du behöver inte byta bank för att få ett vettigt kreditkort ;) Skaffa t.ex. Norwegian-kort så får du även bonus på alla inköp du gör, se http://bonuskort.net/kort/

Jag har själv det kortet och varje månad så kommer en efaktura som jag godkänner i min internetbank. Mitt vanliga bankkort har jag sagt upp då det kostade pengar samt var helt onödigt när man har detta.

Oavsett vilken bank du byter till så får du ju betala för Visa/Mastercard samtidigt som du inte får något tillbaka. Men vill du ändå byta bank så kan jag rekommendera Handelsbanken. Där får du internetbanken med betalningar helt gratis. Bytte själv från Nordea till just Handelsbanken och det var oerhört smidigt, de hade en blankett för byte från bank som jag fyllde i och så avslutade de allt åt mig automatiskt och förde över restsaldot som fanns kvar på gamla kontot.

8. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Och om vi ändå rekommenderar kreditkort så är OKQ8 ett alternativ, du får tillbaka 1% på allting i ren cash.

Kör själv med Coop Medmera Mer, växlar till eurobonus. Har en resa till USA ToR för två pers som jag fått ihop med mitt kreditkort. Fördel är att man kan betala sina räkningar via Betalo kostnadsfritt.

PM för mer info, finns ingen värvningsbonus eller så utan detta är bara ett rent tips.

9. Crown

Mottagna gillanden:
    1 192
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    OKQ8 debiterar bankomatuttag med minst 35kr eller 3% så jag tycker det är ett dåligt kort att ersätta sitt vanliga bankkort med och därmed anser jag Norwegian-kortet vara bättre.

Coop MedMera Mer är förmodligen det bästa kortet just nu och jag har det utöver mitt Norwegian. Stora fördelen är som sagt att du även kan få in poäng på Betalo och att du samtidigt faktiskt tjänar mer Eurobonus-poäng än via SAS egna Mastercard.

Dock skall du komma upp i rätt höga belopp för få ihop en resa. Samlar du med Coop MedMera Mer och växlar under kampanj som brukar ge 20EB/100kr så skall du trots allt spendera 600 000kr för att få ihop 120 000 Eurobonuspoäng som motsvarar T&R för 2 personer till USA. Sedan tillkommer även skatter på ca 500-1000kr om du reser med SAS.

Jämför man med Norwegian så kan du alltid delbetala med dina poäng oavsett hur många du har samtidigt som du ofta kan få tag i ett betydligt billigare biljetter om du väntar in en rea. I jämförelse med SAS Eurobonus så tillkommer inte skatter/avgifter utöver heller, har du poäng så de täcker priset så blir det "helt gratis".

Men visst håller med att Coop MedMera Mer är ett bättre kort, men det kräver samtidigt oerhört mycket mer av dig som person för att du skall få ut ett bättre värde än Norwegian. Norwegian ger ju 1% tillbaka, Coop MedMera Mer med växling till SAS Eurobonus ger allt från 0,1% till kanske 4%. Är du duktig så når du iaf över 1%, men de flesta skulle jag gissa på hamnar under/runt 1% och därmed riskerar förlora på det.

Är någon intresserad så skicka PM:a eller ta det i tråden, har inte heller någon värvningsbonus att erbjuda, men kan iaf ge tips då jag är ultrainsatt i detta träsk med kort ;)

maccis gillar detta.
  10. PewePewe

Mottagna gillanden:
    1
    Tack för alla tips om bra banker osv.
    Ska ta en funderare på hur jag ska göra.

Har gått några dagar nu. Fick tillbaks pengarna som var reserverade till Google.
    För någon dag sen fick jag dock ett mail från tjejen som jag pratade med på supporten hos google.
    Hur kan dom skicka iväg telefonen utan att ha fått pengar?
    Hon var helt hundra på att dom inte hade skickat telefonen när vi pratades vid.
    Jag beställde från halebop istället, en som hade hårdvarufel som jag nu har skickat tillbaks.
    Det går verkligen inte bra för mig! haha

Sweden2 gillar detta.
  11. Crown

Mottagna gillanden:
    1 192
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @PewePewe@PewePewe där ser man!

Verkar som du iaf kan neka paketet utan kostnader? Jag hade nog kört en ny via Halebop då det är betydligt smidigare om du behöver utnyttja garanti och dessutom har du svensk reklamtionsrätt på 3 år då. Är osäker om du får det från Google?

12. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Google Store gör gällande i sina villkor att det är svenska regler som gäller vid köp

jnsson gillar detta.
  13. Crown

Mottagna gillanden:
    1 192
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Där ser man! Det blir inga merkostnader ifall man behöver skicka in mobilen på reparation/reklamtion till utlandet? Det kan ju vara rätt dyrt att skicka utomlands vet jag av erfarenhet.