Google tog bort appar från telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av Martinicum, 25 juni 2010.

1. Martinicum

Martinicum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

2. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Bra, så länge dom notifierar användaren, vilket dom hade gjort i detta fallet.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.239

MINA ENHETER

Utan att ha läst länkarna så låter det helt vansinnigt och är ju en av anledningarna till att man valde android istället för iphone. Men det här måste undersökas.

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bra!

5. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är att om de (google) hittar malware/virus/skadliga program på Market, så kan de ta bort denna app från alla telefoner, och på så sätt förhindra att det gör mera skada och/eller sprids vidare.

6. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    tycker det är utmärkt att dom kan ta bort appar från ens telefon som är skadliga! bra jobbat!

7. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Att det kom upp en notifiering med en knapp för att själv plocka bort aktuella applikationer hade ju känts mer etiskt.

De måste ju ha vetat att detta var kontroversiellt. Jag är inte förvånad över att de har byggt in stöd för det här, men det förvånar mig att de utövar det på applikationer som de själva säger inte ens är skadliga.

8. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Skulle man installera en skadlig app är denna funktion inte så värdefull hur som helst. Har man installerat appen är det antagligen redan försent ändå...

9. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Jag hoppas de kommer med en kontrollerad market, utan adware, bara betalapps och där varenda app är kontrollerad och godkänd. Det här hallabaloo som market är nu är rent ut sagt skit.

10. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag håller med OliverG. Är generellt emot att någon annan ska kunna göra något med min telefon men det här fyller ju faktiskt en funktion.

11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.239

MINA ENHETER

Säger du samma sak den dagen de helt plötsligt klassar t.ex. alla appar från t.ex. microsoft eller amazon som skadliga?

Nåja, förhoppningsvis så sköter de sig och då är det väl bra. Men jag tycker de skulle ha nöjt sig med att skicka upp en ruta som säger att appen är skadlig och erbjuda att ta bort den.

12. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Case closed :)

13. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det som är viktigt här är 4 saker:
    1. Det rör sig om skadlig kod, altså inte omoralisk eller olaglig (i form av upphovsrätt etc). Det är dessutom ett uppenbart fall av detta, och inte ett vanligt "Applesvepskäl-ala-flash"
    2. Det här är en av dom få icke android-exklusiva funktionerna som finns om man jämnför med iphone ;)
    3/4. Det var en enskild händelse som Google väldigt korrekt nog DIREKT gick ut med och förklarade bakgrunden till.

14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Skitsamma. Det går att leva utan de där apparna. Det är bara anpassa sig, eller köpa en annan mobil. Jag är glad ju mer restrektivt det blir.

15. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hade det vart typ match.com som hade haft denna makt, då hade man väl oroat sig! Men inte Google, som är väldigt professionella av sig, samt att de satsar på Android. De enda man hade behövt vara rädd för, är ifall de skulle spionera på en. Men det sköter deras sökmotor väldigt bra, så jag tycker att det endast är positivt!

16. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Var någonstans stod det att dessa appar var malware/farliga/virus?

"Recently, we became aware of two free applications built by a security researcher for research purposes. These applications intentionally misrepresented their purpose in order to encourage user downloads, but they were not designed to be used maliciously, and did not have permission to access private data — or system resources beyond permission.INTERNET. As the applications were practically useless, most users uninstalled the applications shortly after downloading them. "

Om Google agerar antivirus/antimalware-program genom att ta bort program som de garanterar är skadliga (å andra sidan kan man tycka att det är något som de inte borde acceptera in på Market i första läget ...) så är det väl en sak men man är samtidigt ute på hal is. Vad händer den dag som något program anklagas för att bryta mot någon upphovsrättslag? Kommer Google då även ta bort den från telefoner förutom att ta bort den från Market?

Att de tar bort något från Market är en sak men jag tycker de normalt inte ska röra vad som ligger på telefonerna. Enklast borde vara att poppa upp en ruta när du går in på market där du meddelas om att app X eller Y inte längre finns på market p g a något och få möjlighet att välja om du vill behålla eller avinstallera.

17. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag är inte helt säker, men jag tror att dessa apps. va likadana som de folk laddar hem till sina datorer. Ni vet, de anti-virus programmen på ens dator som är så svåra att få bort och som hela tiden säger att det finns virus på din dator. Och att du behöver köpa produkten för att skydda dig!

Eller så gjorde de saker bortom det du accepterade att appen fick göra!

18. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nästan. Personen som hade gjort dessa ville se/visa vad man kunde göra i virus-väg. Han/hon använde dock inte programmet på ett sätt som skadar telefonen eller lämnar ut personlig information, utan bara hur det kunde gå till.

19. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vad jag har förstått så togs appen bort för att den hade en annan funktion än vad som beskrevs. Oavsett vad som gjordes med eventuell info som kunde samlas in är det rätt att ta bort en app som inte gör vad den säger.

Vad gäller den borttagna appen gissar jag att det är Smobile som ligger bakom den. Appen verkar vara en del i en reklamkampanj för deras anti-malwareapp SMobile’s Security Shield. De har även lyckats få idg att skriva om det http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.329153/1-av-5-androidprogram-lacker-privat-information

20. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det borde faktiskt vara upp till mig om jag vill installera skadlig kod på min hårdvara.
    Att via en notification berätta för mig att jag har potentiellt skadlig mjukvara är en sak (och skulle kanske till och med uppskattas) men att utan mitt godkännande radera saker på min telefon är fan inte okej.