Google vs. Apple - Multitouch på NexusOne

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av Farmfield, 2 februari 2010.

1. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Läste just HTC's senaste tweet om att dom (HTC & Google) uppdaterar NexusOne till multitouch worldwide - och då alltså utmanar Apple's patent på multitouch som täcker in bl.a. US, Australien m.fl. länder, ja typ dom som tillåter mjukvarupatent - och detta iom nästa uppdatering.

Detta innebär också att multitouch med största sannolikhet kommer implementeras i Android i allmänhet - kanske t.o.m. som open source - och/eller att API'erna till multitouch ingår i nästa uppdatering av Androids SDK och då blir det ju kanonenkelt för utvecklarna att lägga in funktionen i sina app's.

Det här är riktigt vågat av Google, men Apple lär knappast ta det utan strid. Steve Jobs är ju redan riktigt grinig på Google sedan dom släppte NexusOne - något ni kan läsa mer om på IDG:

http://www.idg.se/2.1085/1.290292/steve-jobs-attackerar-google-och-adobe

Oavsett vilket lär det här som sagt vara goda nyheter för hela Android-världen... :D

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

3. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Ok, det är jag som är opåläst gällande SDK't. Jag utgick ifrån att SDK't inte hade API'erna för mt och då med utgrundspunkt ifrån Apple's patent - vilket jag m.fl. antagit varit anledningen till att Androidlurarna i US (bortsett från HTC's lurar m. SenseUI) i stort inte har multitouch.

Oavsett vilket är det ändå bra att Google nu vågar sig på att implementera mt i NexusOne i USA (m.fl. länder) eftersom dom med det sätter ribban för Android och förhoppningsvis drar tillverkarna och mjukvaru-utvecklarna med sig. :D

Det behövs antingen en rättegång om Apple's ohållbara patent på mt eller att mt blir så generellt att Apple inte kan stämma dom mindre eftersom dom då kan hävda att mt är en generell teknik och hänvisa till större företag som Google i detta - för då har Apple inte en chans att upprätthålla det med hot (vilket dom gör idag). Dom har ju t.ex. försökt sig på att bråka med Palm om deras 'Pre' - men där fick dom problem rätt direkt för Palm hade en del egna patent som dom kunde hävda Apple använde, hehe...

http://www.electronista.com/articles/09/01/23/palm.on.risk.of.apple.suit/