Google Wifi / OnHub - hur logga alla anslutningar? (IFTTT)

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 12 dec 2020.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Jag använde IFTTT för att logga i ett Google Spreadsheet-dokument varje gång en viss enhet ansluter respektive kopplar från mitt Wifi. Jag har OnHub, föregångaren till Google Wifi, de har ungefär samma funktioner. IFTTT loggade detta åt mig i rätt många år. Jag kände dock nu att jag inte längre litar på IFTTT, det kändes inte så bra att företaget hade åtkomst till ALLT innehåll i min Google Drive med behörighet att redigera, radera, kopiera osv. IFTTT verkar ju vara lite i ekonomisk knipa med tanke på att de börjat ta betalt för desto fler tjänster. Jag insåg att hela grejen med att ge ett tredjepartsföretag så stor tillgång till Google-kontot kändes tveksamt, och borde ha känts tveksamt redan från början. Det räcker med att IFTTT skulle hackas, så kan jag vara riktigt illa ute.

Så, jag tog bort IFTTT-integreringen i mitt Google-konto och då slutade appleten fungera som loggade dessa Wifi-anslutningar. Det är egentligen inte jätteviktigt, men finns det något annat sätt att logga samma sak? Typ en helt annan tjänst än IFTTT, som kan skapa en sån logg. Vet inte exakt vad Google Wifi/OnHub stödjer för andra tjänster. Men det finns såvitt jag vet ingen inbyggd lösning för det, utan det skulle krävas en tredjepartstjänst, eller?
    Annars, om det finns någon IFTTT-applet som kan logga anslutningar, men på något annat sätt än att behöva full tillgång till Google Drive. Finns det?
    Någon som kan bygga en egen sådan lösning kanske? IFTTT erbjuder ju den möjligheten. Jag ser att Google-kontots koppling till IFTTT består av två delar, en för Google Drive-åtkomst, en för Google Wifi-åtkomst. Så skulle ju gå att bygga något där bara den senare åtkomsten används. Kanske rent av att man själv får skapa ett Spreadsheet-dokument som man gör redigeringsbart och nåbart med en länk, sen dela den länken med IFTTT, så att de bara får tillgång till det dokumentet och inget annat.

2. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du bör kunna använda Google Wifi sensorn i Home Assistant i kombination med device tracking för att lättsamt föra statistik över hur ofta enheter återansluter, om det nu är det du är ute efter. Men å andra sidan så kan du ju göra så mycket mer med denna information såsom att skicka notifikationer till Home Assistant appen med sammanfattning för veckan/månaden osv.

Google Wifi

N6290 och bernard gillar detta.
  3. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Tack för tips. Visst är det så att Home Assistant körs lokalt, man måste sätta upp en server hemma typ? I mitt hem finns bara telefoner och Chromebooks och en gammal Windows-dator som har rätt många år på nacken. Jag antar att Home Assistant då inte riktigt låter sig köras, eller?
    Jag är inte så insatt i den tjänsten, men skulle jag på något sätt kunna köra det Home Assistant-tillägget du länkat, fast köra det i "light-format", så att jag slipper det stora jobbet med att ordna Home Assistant, som jag nog inte riktigt har tid eller energi (eller kunskap) för?

Intressant att Home Assistant har en Google Wifi-komponent. Vem har byggt den komponenten, vet du det? Jag tänker om den byggts av Google, av Home Assistants egna programmerare, eller av frivilliga/entusiaster. För IFTTT så är jag rätt säker på att Google byggde anslutningen mellan IFTTT och Google Wifi, eller det kanske var ett samarbete mellan företagen, som då ändå garanterar (förhoppningsvis) att åtkomsten av data inte missbrukas och att det sker på ett säkert sätt. Finns samma säkerhet när det gäller Home Assistant? Har svårt att veta i vilken utsträckning Google själva är inblandade i den saken du länkade, och huruvida det är säkert, typ.

4. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Home Assistant kommer du snabbast igång med genom att köpa en Raspberry Pi 4 med SD-kort och en SD-kortsläsare till dator för att kunna skriva en färdig installation till SD-kortet.

En bra guide för just detta hittar du på denna länk. Hoppa över allt vad Hyper-V heter och gå direkt till Raspberry Pi.
    https://www.automatiserar.se/del1-installationhomeassistant/

Du får även lite snabb guidning till hur du integrerar olika komponenter som t.ex Ikea Trådfri Gateway. Med tanke på att detta gör dig oberoende av internet för funktionen så tycker jag att det är värt initiala besväret att lära sig några basa linux-grunder såsom SSH och hur man redigerar yaml-filer med nano (text-editor), enklare att komma igång med än vi. Du kommer ha din egna IFTTT men med 1000 andra möjligheter utöver att du blir oberoende av andra tjänster.

Får jag fråga varför du behöver logga när och hur olika enheter ansluter till wifi:t? Är det för att hålla koll på när barnen surfar? Tänkte om det inte är bättre att bara lägga upp knappar i Home Assistant så du t.ex kan stänga av internet för en eller flera enheter med ett enkelt klick.

Tack vare Nabu Casa-tjänsten som Home Assistant erbjuder numera för en liten slant i månaden så får du extern åtkomst till din egna Home Assistant samt synkronisering av enheter till Google Assistant genom att bara skapa ett konto för detta, utan att behöva bråka med Let's encrypt certifikat och portöppningar i brandvägg. Allt du gör är arr logga in i Nabu Casa-fliken och bocka för extern åtkomst. Mobilappen har numera klockren notifiering samt övervakning av alla tänkbara sensorer på telefonen som även dessa kan användas i automatiseringsregler. [emoji4]

N6290 och bernard gillar detta.
  5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Tack för ditt svar!
    Ska fundera kring dessa grejer, och se om jag får energi att kolla på Raspberry Pi/Home Assistant framöver!
    Som svar på frågan så är jag ensam i hushållet, och anledningen till att jag vill logga är att det känns kul att kunna gå tillbaka och kolla klockslag ibland, typ en rent personlig logg över mina göranden, typ se exakt när jag kom hem en viss dag eller när jag gick hemifrån (i den mån Google Maps Timeline inte är tillräckligt exakt) eller se vilken tid jag vaknade och startade datorn en viss dag. Wifi-loggen jag haft hittills har varit exakt på minuten, till skillnad från Maps Timeline som ofta är ungefärlig. Egentligen inget viktigt syfte att logga allt detta, men kul att ha en sån logg och ibland har datan varit till nytta. Minns en gång när jag ville veta exakt när jag kom tillbaka hem från tvättstugan, kommer inte ihåg exakt detaljerna om varför, men då erbjöd loggen svar.