Googlekontakter i telefonen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av funkyjansson, 30 okt 2009.

1. funkyjansson

funkyjansson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Jag är lite mer än enormt sugen på att skaffa en androidlur men det är en sak jag är lite tveksam över.

Vad jag förstår så får man in alla kontakter från gmail i kantaktboken i telen, stämmer detta? Och hur funkar det så fall? Jag har hur många kontakter som helst i gmail, och inte många av dem har nummer inlaggda, eller namn heller. Bara en massa jobbiga konskiga mejladresser som man antingen fått eller skickat mejl till, någon gång i tiden.

Får man kanske in de kontakter som är editerade med namn och nummer osv?

2. Droid110

Droid110 Guest

Jag har en del kontakter hos google (för att testa) och då syncar telefonen mot google och man väljer vilka kontakter man vill lägga till. Funkar smidigt tycker jag, annars kan man ju importera från sim-kortet eller någon annat program som t.ex MyBackup Pro!

3. f0az

f0az Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan ju enkelt gå in på dina googlekontaker i gmail och redigera dom. Hade du haft ordning på dom från början hade ju det inte varit något problem. Jag hade samma problem som dig, fick upp en jedrans massa konstiga mailadresser. Men de va jätte lätt att bara tabort eller ändra i webbrowsern så fixar telefonen sync automagiskt! Jag tog tex bort alla mina kontakter på SIM kortet och la in dom i googlekontakter istället. Pallar inte att ha mina kontakter på mer än ett ställe.

4. geezen

geezen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har också massa skitkontakter i gmail med mailadresser som jag skrivit till en gång m.m. Detta har dock inte varit något problem då min telefon var intälld från början att bara visa de kontakter som låg i undergruppen "Mina kontakter" istället för "Alla kontakter". Den var tom från början men det var jättelätt via gmail att flytta över de fåtalet "riktiga kontakter" jag hade på gmail. De kontakter jag importerade från simkortet och de kontakter jag skapar via telefonen hamnar direkt där. Hur smidigt som hellst.

5. funkyjansson

funkyjansson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack för alla svar.

Så det kan alltså vara en bra idé att förbereda sig och reda upp det där innan man skaffar en ny lorm.

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Du kan även ställa in Android att bara visa kontakter som har telefonnummer inlagda. Starta "Contacts", Menu -> Display group -> Contacts with phone numbers -> Ok.

7. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Finns de nå app som synkar inlagda Google-kontakter till Exchange? :S

Tex om man sparar alla kontakter till Google, men så kommer man till jobbet och Exchange och har inga nya kontakter i adressboken...

8. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skit i det gör som jag skaffa ett nytt gmail konto och börja om i från början.
    Det gammla gmail kontot har jag sedan satt forward på så att alla mail skickas vidare till det nya konto.

9. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur gör man detta? Kör en Sense UI-rom på min HTC Magic om det spelar någon roll.

Skitirriterande att få kontakter som man bara har skickat ett enda mail till i sin adressbok.

10. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Såhär gör du:

I gmail på datorn går du in dina kontakter: Skapa en ny grupp, kalla den tex telefonkontakter.
    Markera de kontakter du vill ha i telefonen, och därefter lägger du till dom i gruppen telefonkontakter.
    I telefonen Beroende på vilken adressbok du har (Heron har en annan än tex Magicen om man har den förinstallerade ROMen) så väljer du helt enkelt att telefonen INTE ska synka alla kontakter utan endast med gruppen telefonkontakter.

Thats it!

11. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Finns inte i hero
    Enklast är att via webben skapa en ny grupp, döp den till vad tusan som helst men för enkelhetens skull numbers.
    lägg till alla kontakter med nummer i den. säg till telefonen att endast synka den gruppen och du har löst problemet.
    Se bara till att verkligen lägga alla framtida kontakter i den gruppen annars kommer dom inte synas efter du lagt till dom.

12. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Var det inte det jag skrev ovan? :)

13. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan inte hitta någon inställning som bestämmer vilken grupp jag ska synka...

14. Dan1jel

Dan1jel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    skulle också gärna vilja veta hur man väljer en kategori, får också sådan massa "kontakter" man skicka mail till bara 1 gång :/

15. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

People -> groups tabben -> meny -> sync groups

16. yayayay

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack! Nu har jag fixat det. :)

17. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Lånar tråden för en liten synksak med min Hero. Hero har ju ett fält för födelsedag, jag har lagt in födelsedagar i mina kontakter i gmail, men den synkas inte in i det fältet, kan man få det på något sätt? När jag synkade tidigare fån min outlook via htc synk så fyldes det fältet i (har jag för mig) Jag kan givetvis synka över mina kontakters födelsedagar från kalendern så jag får det i kalendern, men jag skulle vilja ha så att det dyker upp under uppdateringar och händelser och så att det kommer upp en grön plupp i personer och i widgeten.

18. Dan1jel

Dan1jel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    tyckte inte det blev så bra, så jag tog till baka till vanliga istället, då försvann några bilder på dem kontakterna ja inte har syncat med Facebook :/ jag har dem i gmail...?!?