Fråga: Googles mjukvaruuppdateringar

Diskussion i 'Allmänt' startad av FrozenWithin, 4 jun 2024.

1. FrozenWithin

FrozenWithin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Allmän Googleuppdatering-undran. Någon som vet vad som styr Googles mjukvaruuppdateringar på telefoner egentligen (och kanske annan hårdvara också)? Vad är det för slags algoritmer som avgör vem som får vad först när de skickar ut uppgraderingar och liknande så att säga?

Som exempel så har jag en Pixel 7 Pro och har fortfarande inte fått Magic Editor där min gamla iPad nu haft det i åtta dagar i G-fotoappen där. Jag menar IOS/iPadOS före en Pixel? När man kollar Reddit så har alla möjliga användare av olika mobiltillverkare och budgetklasser fått Magic Editor samtidigt som många andra väntar. Ibland verkar uppdateringar vara regionsbaserade och skickas ut typ till USA först, sen Tyskland, England och liknande för att tillslut sakteliga komma till norden. Men gällande tex Magic Editor så har folk i Sverige också fått det vad jag läst mig till.

Frustrerande ändå, om än ett I-landsproblem, att Google inte kan göra som Apple här och verkligen gå igenom sin mjukvara ordentligt, polera bort alla buggar och släppa uppdateringarna till åtminstone alla Pixel-telefoner samtidigt världen över.

Förstår att de inte släpper just detta till alla användare av Google fotos totalt direkt när det gäller just det med 'ME', då om många skulle testa nyheten samtidigt kanske överbelastar Googles datacenter..

Men är ändå nyfiken på om någon har svar på detta med Googles "strategier" gällande hur de tänker kring uppdateringar generellt. För ibland så verkar det bara så random. :)

stelex gillar detta.
  2. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Googles uppdateringar är generellt kaos, dels deras eviga A/B testande av alla deras appar.. finns säkert 4-5 olika versioner snurrandes av Meddelande appen. Det är garanterat lika med de flesta av deras appar.
    Lika deras olika ställen att söka uppdateringar, vi har idag 4 ställen som man kan klicka på för att söka vad jag vet.
    Dels system uppdateringar, play service, play butiken och själva apparna i play butiken.

Jag upplever det som väldigt oseriöst...

Sen till grundfrågan vad som verkligen styr vem som får vad vet nog ingen, knappt Google själva om jag får gissa. :)

3. FrozenWithin

FrozenWithin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203

MINA ENHETER

Ja man funderar ju verkligen om de vet ens själva! För verkar inte vara nån logik bakom iaf, eller att man premieras som hårdvarukund.

EDIT: Vad gäller appar är det märkligt när man ser uppdateringar på dem och ser att uppdateringen kan ha släppts fem dagar tidigare men först nu dyker upp i Playstore för ens egen del, fast jag exempelvis kollar uppdateringar nån gång per dag.

Last edited: 4 jun 2024