GoogleTV/AndroidTV versionen av app på en surfplatta ?

Discussion in 'Strömningstjänster' started by Kiwi, Oct 21, 2025 at 13:26.

1. Kiwi

Kiwi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har sökt runt en del men det verkar vara svårt om man vill installera AndroidTV versionen av en app på en surfplatta ?

Illustrerar med lite bilder här, till vänster har jag en (relativt billig) portabel 4K Oled skärm med en 4K Google chromecast ansluten på baksidan - den kör AndroidTV versionen av Tele2 play. Bredvid står en förhållandevis kostsam 14.5" Oled surfplatta som kör tablet versionen av Tele2 play, jag styr den med en bluetooth fjärrkontroll.

IMG_3719.JPEG

("Vänner" råkade vara på och fick bli exempel)

AndroidTV versionen har en TV-tablå som saknas i tablet-versionen och startar man en kanal ser man att det är lägre upplösning i tablet-versionen - det går att ändra manuellt till högsta möjliga - men det måste man göra manuellt varje gång man byter kanal. I mina personliga inställningarna har jag ställt in att jag vill använda högsta kvalitet - men det verkar inte påverka.

IMG_3720.JPEG
    (bildkvalitet blir aldrig bra på stillbilder, men här ser man den lägre upplösningen på surfplattan)

IMG_3723.JPEG
    (ställer man om blir det bättre - men man måste göra det manuellt varje gång)

Jag vill mycket hellre ha AndroidTV versionen av appen installerad på surfplattan - men det verkar omöjligt idag ?

Har hittat en del gamla instruktioner, och avancerade tips med root och spoof till Shield, men de verkar inte finnas/fungera längre.

Man kan inte ladda hem en AndroidTV-version apk-fil och installera manuellt eftersom alla versioner verkar vara inbakade i samma apk.

Är det någon som har tips ? Min åsikt att det borde vara en enkel inställning i Google Play store att bara välja vilken version man vill ha ?

2. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Du bör kunna installera APK-filen för Android TV-versionen av appen från APK mirror eller annan webbsida som har APK-filer, så kallad "sideload" av en app. När man söker på en app där så får man upp de olika versionerna av appen att välja mellan. Det medför så klart risker att installera en APK, lite som att ladda hem ett program på datorn från en okänd webbsida och bör egentligen undvikas.

Med det sagt har jag installerat en del appar som jag hämtat från APK mirror då det är en välkänd sida som funnits länge och är allmänt betraktad som en av de säkraste ställena att hämta APK-filer från.

3. Kiwi

Kiwi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för svaret, men jag tror att jag hittat det du syftar på tidigare i mina sökningar och det är någon holländsk variant av Tele2 Play ? Länk

Från andra ställen verkar det bara finnas en apk variant - den med alla versioner ihopbakade till en.

Och ja, jag håller med - att ladda hem apk är inte det lättaste, sidan apkpure är påfrestande jobbig när man söker.