Gorilla Glass och skyddsfilmer

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Oscar Almgren, 4 maj 2011.

1. Oscar Almgren

Oscar Almgren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

SGS2:an kommer ju att ha Gorilla Glass (GG) enligt uppgift och alla mina vänner som har en smartphone köper skyddsfilm för att vara extra säkra på att inte repa mobilens display.

Efter att ha kollat runt lite på Youtube verkar det ju ändå som att GG fyller den funktionen med måtta och frågan är därför:

Bortsett från argumentet "alltid bättre att ha två skydd", är det värt att skaffa skyddsfilm för GG eller är det en överdrift?

http://www.youtube.com/watch?v=xaNWuGtAaxM

2. MarkusH

MarkusH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag kommer inte skaffa skydd. Jag har haft min Heroer i snart 2 år. Jag har en liten repa som syns om man vinklar skärmen på rätt sätt, men inget som stör. Sista tiden har jag varit ganska hårdhänt mot den. Om man har otur med sand så kan man få repor då vissa mineraler kan vara hårda och repa alla typer av glas. Annars är det bara att köra på med nycklar i samma ficka (med risk att repa plasten).

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

3. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Kör nog utan skärmskydd.
    Sabbar bara känslan.
    Sen byter jag ändå efter 1.5 år och har alltid telefonen i egen ficka..

4. Swesent

Swesent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Som jag skrev om i tillbehörstråden så har jag funderat på någon typ av skyddsfilm. Efter att spenderat åtskillig tid att undersöka olika alternativ samt läst/sett recensioner och utlåtanden så kom jag fram till att jag hoppar över den idén. Utifrån min uppfattning så påverkar så gott som alla displayskydd användarupplevelsen negativt i någon grad.

Jag har beställt en skyddsficka till telefonen som skyddar dess yta till 100% när jag bär telefonen med mig och det enda som kommer nudda skärmen är mina egna fingertoppar. Kombinera det med faktumet att det sitter ett "GG" på telefonen så känner jag mig helt lugn utan skyddsfilm/-plast!

5. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Själv kommer jag köra med gummi runt om då jag har bra erfarenheter av det. Tappar man mobilen med displayen rakt ner i backen får man inte spräckt glas iaf. har tappat min HD2 nåra ggr å inge stryk alls har den tagit.

6. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Ficka är ju bara jobbigt? Hålla på och ta ut och in hela tiden. Sen att ha skydd film är ju ganska bra men hört att det förstår färger och skärpa på skärmen? Min sgs som jag har nu tog jag på skydd film första dagen så vet inte hur det är utan

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

7. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

det är en smaksak, men enligt tester osv ska gorillaglas vara tåligt men aj aj som markusH skriver här över så kan grus små partiklar repa det mer än ett par nycklar som dom visar i filmerna runt om på nätet så jag gillar mottot "better safe than sorry" har redan fått hem ett par skyddsplaster

8. ufolk

ufolk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ååååh vilken fashinerande och samtidigt otäck film!!! Tack!
    :teeth:

9. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278

MINA ENHETER

Jag har en DHD med Gorilla Glass.
    Kan säga så här, har dragit nycklarna över displayen nästan VARJE dag i flera månader, inte en enda repa.

Detta gör jag bara för att visa hur otroligt bra gorilla glaset är. :)

10. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Nycklar är gjorda av relativt mjukt material, till skillnad från stenar och andra mineraler.

11. Swesent

Swesent Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Precis som Hampa_D skriver så är det en högst individuell uppfattning. Man får ju kontra det " "jobbiga" " med sin egna vilja att säkra telefonens nyskick. I mitt fall så ligger ett repfritt glas/yttre extremt högt på prioriteringslistan varför jag snarare får en positiv känsla av tanken att placera min telefon inuti något som skyddar den.

Tag även med i beräkningarna min genomsnittliga muskulatur, uthållighet och mentala stabilitet (hur mycket/lite av vardera som nu behövs för att öppna/stänga ett pocket case emellanåt (ej att förväxlas med "hela tiden" som ovan citerat!)) så ger det mig inte resultatet "jobbigt" - inte jobbigare än att ta upp hemnycklarna ur jeansfickan eller den extra tyngden av att bära med sig telefonen över huvudtaget.

Jag ber om ursäkt att jag strövat bort från tråden en aning med detta inlägg. Jag ville bara bemöta den generaliserade frågan med hur jag ser på saken.

12. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Om du är tveksam så beställ ett eller flera på Ebay. jag fixade flera för några få $ till mion sgs. gjorde en snabbkoll och det finns flera för 1,59$ för 2st ink frakt och uppått.
    Klart värt att testa om du är osäker. Vill du inte ha den så ta bort den. inga större belopp.

13. djberndt

djberndt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

för mig känns det dumt att köpa en ny slimmad telefon som är tunnare och väger mindre, när man sedan sabbar allt genom att dra på den ett sladdrigt gummifodral. telefoner är en förbrukningsvara och jag tycker det skulle kännas fel att telefonen, helt onödigt, ser ut som ny när den är förbrukad och därför ändå bara ska slängas.

skärmskydd sabbar många gånger känslan och man ser att det sitter något "främmande" på rutan. inte minst när det börjar lossna eller om där finns bubblor.

att ha den ensam i en ren byxficka fungerar kanon. det är ändå inte snyggt/stiligt att gå runt med fickorna fyllda av saker som gör att de står ut som om de innehöll halva källarförråd :P

14. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är lite halvsugen på nån typ av skydd bara för att prova är det någon som kan rekomendera något bra skal och sen displayfilm som är hyffsat lätt att aplicera å är billig? Köpte nått på ebay för en tia till spican å de gick fan inte att lägga den utan bubblor trots 6st att försöka med.

Ska inte vara dyrt då jag inte ens vet om jag vill ha det å filmen får absolut inte vara lika trög som typ copterfilmen man kan köpa!

15. ufolk

ufolk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170636245175#ht_1908wt_905

Jag har beställt detta med 2 st screen prot. men det gick att välja 4 st om man vill...

16. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

protectionfilms24.de har de bästa skydden

17. hussseein

hussseein Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Stör mig på att fingeravtrycken bildar regnbåge liknande ljus mitt på skärmen

18. Gonjer

Gonjer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Du har väl alltid en tröja på dig? Torka om skärmen på den, funkar fin fint :)

19. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

displayskydd är inte svårt om man gör det rätt, ta mitt recept:
    sätt på duschen i badrummet så du ångar upp hela badrummet ordentligt, då lägger sig allt damm och andra snuskiga partiklar som kan skapa skit och bubblor under skärmen. torka rent skärmen med (oftast) medöljande luddfria duk, sen måttar du in skyddet ett par gånger innan du tar bort det första lagret plast. när du sen är redo ta bara bort en liten liten bit av plasten åt gången så du ser att plasten sitter rakt och så du vill ha den.
    när du fått på plasten lämna det andra lagret plast på till du har strukit ur alla eventuella småbubblor med ett plstkort (bankkort). bort med sista lagret plastfilm sen e det klart. easy as pie.
    köp film från tex ebay eller sidan som nämns ovan billig bra plast, till skillnad från copter och dyrare grejer som i min mening känns som smällt gelé utsmetad på skärmen.
    var inte rädd att testa ett par gånger så det blir rätt. jag menar 2 skydd för 1.5usd inkl frakt är peanuts så köp ett gäng

20. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Jag kommer definitivt att köpa ett skärmskydd då jag alltid har en tendens att repa skärmen. Dock kommer det inte bli något skydd i still med copter och dylikt då de enligt mig suger