Got root, now what?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av peppe_kött, 6 apr 2011.

1. peppe_kött

peppe_kött Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som man har förstått så är 2x;an en bra telefon när den kommer som stock men är så mkt bättre när man väl mixrar med den lite.

Jag rootade den igår med superoneclick vilket gick hur smidigt som helst. Jag gjorde säkerhetskopior med Titanium backup, kopierade sedan över säkerhetskopior till ett säkert ställe på datorn. Kan jag sedan bara klistra in mappen med backuparna på telefonen och sedan så kan man hitta dem genom titianum eller hur funkar det?

Sen är jag ju sugen på att lägga in någon ROM men känner att jag måste läsa på lite mer innan. Men är det en moddad versionen av android i sig man lägger in eller hur funkar det?

Oftast är väl moddarna inbydda med en annan baseband version som jag inte helt förstår vad det är men jag vet att det är en sak som man kan uppdatera för att få bättre prestanda.

Vad gäller att lägga in en ny ROM så har jag förstått att man måste blåsa telefonen helt. Detta måste man göra varje gång man ska lägga in en ny ROM antar jag?

Det verkar som det kommer lite nya ROM:s lite här och där så frågan är om det finns någon bra nu eller ska man vänta lite?

2. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

grattis till rootingen :)

1. om du har en TB-backup så är det bara att köra en återställning i TB efter att du kopierat tillbaka TB-backupen till telefonen. det funkar precis som du skriver. (i TB kan du dessutom välja bort det du inte vill återställa till telefonen (typ om du är påväg att återställa till en äldre version av en app)

2. ja, en rom är typ som en moddad version av android. men oftast är det en version av android som är så nära "original android" som möjligt. LG (och andra tillverkare) modifierar nämligen android innan dom lägger in det i telefonen, många tycker att dessa tillverkar modifieringar är kassa och vill hellre ha original android (också kallat vanilla android). MCR (MoDaCo Custom Rom) FR7 gilgamesh edition är en android version som är väldigt nära vanilla android, och pga att LG klantat till det ganska rejält med deras android modifikationer, så är MCR FR7 också ganska mkt snabbare än original.

3. att flasha ett nytt baseband (alltså typ installera nya drivrutiner till radion i telefonen, med radio menas wifi, 3g, 2g, osv..). detta gör du med ett program som heter smartflash, Fearkill har en stickyad tråd om hur man gör detta. (efter baseband flashen så måste du omroota telefonen :P).

fördelarna med att uppdatera baseband är lite vaga, ingen verkar veta riktigt fördelarna, men alla antar att eftersom det blir en senare version för basebandet, så är det en bättre version. (dessutom så testar alla dom som skapar roms stabiliteten med det nya basebandet, så om du ska byta rom är det lika bra att uppdatera baseband först så att du vet att din telefon blir lika stabil som rom skaparnas telefoner)

4. oftast är det bäst att blåsa telefonen helt innan du flashar in en ny rom. men om du bara har en titanium backup på det du tidigare haft i telefonen, så går det jättelätt och jättesnabbt att installera tillbaka alla appar du haft tidigare.

5. nja.. om du har original nu så tycker jag att det inte är någon idé att vänta, MCR FR6 är redan väldigt stabilt, och utklassar original i prestanda :) men det är tänkt att FR8 ska komma idag, så du kanske kan vänta en liten stund och se om FR8 blir nice

scenemaster gillar detta.
  3. peppe_kött

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Alto för en skitbra guide för mig :)

Ok, men då ska jag nog vänta några dagar och se vad som händer med ROMsen, antar att det kommer dyka upp trådar när nästa version kommer då.

Riktigt sugen på att fixa lite nu :)

4. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

FR8 har kommit nu, jag kör med FR8 och OC kernel, fick 4150 poäng i quadrant, en ganska stor uppdatering från 2500 original :)

5. peppe_kött

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter fett!
    Ang titianium backup så har jag bara kört med gratisversionen, spelar det någon roll?

6. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

ingen aning, kommer inte ihåg vad man kan göra/inte göra i gratisversionen

7. bedaro

bedaro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror inte han kan frysa nycklar/appar i gratisversionen :)
    Titanium Backup Pro är lätt värt pengarna!

8. scenemaster

scenemaster Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

+1 Till dig Alto, bra skrivet. ;)

9. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

tack tack, kan ni tänka er att O2x är min första android? hehe.. ganska brant inlärningskurva för min del :)

10. peppe_kött

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe,, japp imponerande kurva minst sagt! :)

11. p0ttan

p0ttan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så Alto, rekommenderar du att man ska flasha, eller vad man nu kallar det in en ny ROM? Dvs. FR8?

Är det endast prestanda som jag tjänar på det? Har en vän som har Darkys på sin Galaxy, och då är det ju tema och sånt som ändras. Hur blir sånt mde FR8? :)

12. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

ja det tycker jag, men jag har haft ett antal problem med FR8 som jag aldrig märkt av i de tidigare versionerna, jag tror det är bättre att köra på FR10