Guide: Governors och vad de gör.

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av 4305ms, 20 okt 2011.

  1. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Det här är ju antagligen inte helt självklart för alla så varför inte en kort presentation till er som inte vet:

    Eran telefon, precis som tex eran dator, drivs av en cpu eller 'processor' och "guvenören" (jag kommer kalla programmet för det hädan efter) är det som styr på vilken klockfrekvens som processorn ska jobba på.
    Guvenören styr bl.a vad max frekvensen är till olika situationer (belastningar).
    De innehåller också profiler som ska styra processorns arbetsfrekvens vid en viss situation.

    De olika varianterna av guvenörer som dyker upp när du tex kikar i SetCpu (standard är Ondemand, Powersave, Userspace, Conservative och Performance) baseras bland annat på hur aktiv processorn ska vara.

    Ondemand är standrad eftersom den är (eller ska vara) mest balanserad, en bra kompromiss mellan batteri och kraft.

    Powersave sätter maxfrekvensen på minsta frekvensen dvs min och maxfrekvens på det absolut lägsta.
    Det gör telefonen oerhört långsam och fungerar såklart inte att använda hela tiden utan används oftast i kombination med tex Ondemand när telefonen är avstängd.

    Userspace låter dig manuellt sätta alla frekvenser som processorn ska jobba på helt manuellt.

    Conservative är långsammare än Ondemand när det gäller att 'gå upp i frekvens'. Tex; om du startar upp din telefon och börjar använda den direkt så tar det längre tid för conservative att 'få igång' processorn än det gör för Ondemand guvenören.
    Konkret så om du använder Ondemand kommer den öka klockfrekvensen tills den når ditt inställda max. Conservative kommer göra lika men på dubbla den tiden som Ondemand gör det på.
    Dvs. bättre för ditt batteri, sämre för effektiviteten i ditt användande (lagg och dyl kan bli mer påtagliga med denna guvenör).

    Performance sätter din minsta klockfrekvens på det högsta som din processor kan- dvs raka motsatsen till Powersave.
    Drar en sjuhelsikes massa batteri men används tex när man vill spela och telefonen är inkopplad till en laddare.'

    Interactive är något snabbare än Ondemand. Prosessorn kommer jobba något mer aktivt och telefonen kommer antagligen kännas lite rappare - och batteriet kommer ta slut lite fortare.


    Det där är "standard guvenörerna" som ni oftast kommer hitta om ni installerar Setcpu eller liknande program.
    Nu finns det en uppsjö andra varianter och jag tänkte förklara ett par av dem.

    InteractiveX, som - såklart - är en variant av Interacive, har ett script som gör att den är lite mer batterivänlig än standard varianten.

    SmartAss/SmartAssV2 är ännu en populär variant av Interactive och som ska fungera än bättre (Batteri/effektivitet).



    Thats it for today.
    Jag har inte hela huvudet på skaft just nu så jag har säkert rört ihop något.. rättar i sof till det i helgen för nu orkar jag inte läsa igenom det.
    Allt jag skrivit är saxat från XDAs forum och kom gärna förslag om förändringar i texten om något inte skulle stämma.
     
    Last edited: 31 okt 2011
    demonish, felixdroid, Macke.M och 11 andra gillar detta.
  2. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Läste på om detta för lite sen, men alltid bra med svenska översättningar.
    Ett förslag är ju att tråden kunde legat under allmänt, då detta rör alla rootade lurar.
     
  3. Grusburk

    Grusburk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    På sin main, vad kör du då, jag spelar och har spotify igång samtidigt på vägen till jobbet och hem annars sms osv. Kör 200-800mhz, och 100-200 screen off. Vet inte vilken som är bäst för detta.

    Fick mycket bättre koll på det hela dock, men skulle sitta fint med några rekommendationer.
     
  4. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Finfint! Ser gärna att man kan posta vilken guvernör man kör och hur man tycker den presterar här så att vi kan hitta den bästa! Kör själv just nu smartassV2.

    Av artighetsskäl tycker jag också att du borde länka till original inlägget på xda ;-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    *klistrade denna*
     
  6. Terror

    Terror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    blir inte telefonen väldigt seg då ?

    detta testar ja på min nu

    Voltage

    Grusbruk , sen testa jag att köra Main 800 / 200 / SmartassV2 verkar gå elegant
     
    Last edited: 22 okt 2011
  7. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag är kanske ute och cyklar, men gör inte conservative det på dubbla tiden som on demand? Bör ju ta längre tid om det är slöare.
     
  8. Adiis

    Adiis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vart kan man få tag på denna "smartass" ?
     
  9. mrBira

    mrBira Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Du ÄR ute och psyklar :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. mrBira

    mrBira Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    flasha en kernel med den guvenören.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. Uppenberg

    Uppenberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    bra info, men då undrar jag vad i/o scheduler gör?
     
  12. fluffen

    fluffen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Lulzactive då?
     
  13. Gemys

    Gemys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER