GoWalla tips - Foursquare

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 16 jan 2010.

1. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag blev lite avundsjuk när jag insåg att Iphoneappen GoWalla inte fanns till Android, annat än i en kackig webbversion.

Jag hittade istället Foursquare som jag nu använder. Apskoj faktiskt, om man gillar att visa sina vänner var man är.

2. mauno

mauno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gowalla ska komma med en app inom en ganska snar framtid till Android. Annars kan man använda http://m.gowalla.com som fungerar ganska bra.

Foursquare gillar jag inte riktigt. Det känns som en tävling och den som har checkat in mest vinner.

Brightkite är en annan bra geolocation app som jag gillar. Där finns möjligheten att ladda upp bilder som inte finns i de andra apparna.

3. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inga egentliga problem med funktionaliteten hos gowallas webapplikation. Mitt enda bekymmer är att den inte verkar komma ihåg mig, jag behöver logga in otroligt ofta vilket pajar illusionen av att det är en robust app. :)

4. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag gillar inte webbappen, dels av samma skäl som du, dels eftersom jag inte kan få den som vare sig ikon på skrivbordet eller som widget.

Jag har följt GoWalla sedan i september någon gång och då var en Androidapp också "på gång", men sedan har inget hänt och jag upplever det lite som att de fokuserar mer på mobilsajten.

Jag håller med om att Foursquare har ett osunt fokus på badges och poäng, och borde fokusera mer på att ta tillvara på det magnifika med crowdsourcing för att göra att checkinsen ger en guidning och vettiga tips. Men det går ju att göra, så det är ju lite upp till användarna också.

5. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

6. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

7. inact_0052

inact_0052 Guest

Jag använde Foursquare förut, men efter att Google Buzz lanserades så har jag aldrig använt Foursquare igen.
    Buzz i Google Maps är en bra mix mellan Twitter och Foursquare/Gowalla. Du kan ta en bild, skriva en liten rad och alla som går in på Maps kommer se din "buzz bubbla", medans den samtidigt också självklart dyker upp i Buzz.

8. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Latitude är inte lika spritt och har väl inte samma inriktning av guide/tips-funktionalitet - det är mer en ren positioneringstjänst. Den har väl inte stöd för sociala medierintegration (Facebook/Twitter) heller vad jag förstår. Och nu konkurrerar ju Google med sig själv i och med Buzz.

Om Google förvaltar Buzz bra och te x inför funktionalitet att automatiskt få uppdateringar från alla som buzzar inom en radie av säg en kilometer, så kan det bli oerhört intressant. Tänk att landa i en främmande stad och bara buzza ut "var går flygbussarna" och genast få ett buzz-svar eftersom flygbussvärdarna har telefonen på och automatiskt ser när någon buzzar i deras närhet. Som exempel.

Last edited: 17 feb 2010
  9. Torskrens

Torskrens Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. Sundhult

Sundhult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Starta GPS:n kanske...

//.D

11. Torskrens

Torskrens Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset, men den är på...

12. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Funkar ju fint! Skönt att slippa webbappen.
    Synd att twitter o fb uppdateringarna inte funkar ännu, men den som väntar på nått gott...

13. ljungman

ljungman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min twitter funktion fungerar, men just inte facebook kopplingen, är det något som kommer, eller fungerar det för någon annan? deras mobila website har bara koppling till twitter, eller har jag missat något även där?

/J

14. njb

njb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

15. SevenEleven

SevenEleven Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 2
    Skapa spots

Jag har problem att skapa spots. Försöker jag göra det via webbsidan hamnar jag inte på min plats utan uppe i Stockholm?

Någon som kan förklara hur hur jag kan skapa en spot på min nuvarande plats?

Detta går väl ej i appen ännu om jag har förstått den rätt.

/Lasse

16. Sundhult

Sundhult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testa att starta GPS innan. Verkar som den tar Location via IP-anslutning, så adressen blir säkert Telenors kontor i Sthlm.

//.D

17. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag var på SXSW-festivalen i Austin för några veckor sedan (någon annan härifrån som var där?) och det var mycket geolocation gaming där. Både Foursquare och Gowalla tävlade om att få mest uppmärksamhet:

http://juabjab.wordpress.com/2010/03/15/sxsw-dag-3/
    http://juabjab.wordpress.com/2010/03/21/foursquare-vs-gowalla-sxsw/

Som ni ser på fotot la de dessutom sina festkvällar i princip samtidigt.

NY times och Metro har också börjat använda Foursquare mer journalistiskt, något jag, som journalist, tycker är intressant:

http://juabjab.wordpress.com/2010/03/26/ny-times-och-geolocational-gaming4sq/

När jag ändå håller på så var det oerhört mycket QR-koder som användes, av alla, till och med barerna:

http://juabjab.files.wordpress.com/2010/03/qr3.jpg

(Fö fick jag efter hemkomst kontakt med "Microsoft Tag" på Twitter. Microsoft vill också hoppa på tag-tåget:

http://juabjab.wordpress.com/2010/03/18/appropa-qr-koder-microsoft-tag/)
    Det var också någon som sa att "In Austin the bartenders were'nt just good at mixing drinks, but also at configuring your Android phone for you".

Sällan har jag sett så många Nexus på en gång... Och det var nog jämt skägg mellan Android-användare och Iphoneanvändare. Med Microsoft som försökte synas, men i och med att de inte har några nya lurar på gång (alla väntar väl på sjuan), så var det svårt att höras...

Last edited: 30 mar 2010
  18. mauno

mauno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det finns nu en webbapp som gör att du kan checka in på Brightkite, Foursquare och Gowalla samtidigt. Jag tycker att den funkar förvånansvärt bra.

One checkin to rule them all!
    http://check.in/

19. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag testar den just nu, men jag har svårt att få den att fungera utan bra GPS-mottagning. Men jag misstänker att den kommer utvecklas med stormsteg närmaste tiden - Brightkite är rädda att förlora slaget mot 4SQ och Gowalla kan jag tänka.

20. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Min postar på twitter men inte facebook.
    Hur kommer det sig är det nån inställning man skall göra i FB eller?