Gpa funktion som bara slås på i en viss hastighet?

Diskussion i 'Applikationer' startad av PerraStrandberg, 21 augusti 2010.

1. PerraStrandberg

PerraStrandberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Finns det nått bra sätt att få detta, har fartkamra varnare men åker inte bil hela tiden och vill inte behöva slå på och av den hela tiden. Vill ju inte glömma den när man väll är i bilen. Så det optimala vore om det fanns något som slog på programmet när man kör ca 30 kmh i timmen?

2. tanner

tanner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Känns svårt om du inte har GPS på att logga hastigheten

Det jag skulle rekommendera är att du skaffar dig Tasker. Då kan du själv göra en widget som du kallar tex för "Bilen" och ladda den med en massa script som är passar dig.

Tex:
    GPS startas
    Skärmen släcks inte ner
    Ditt navigeringsprogram startas
    Alla samtal som kommer in spelas automatisk upp via högtalaren
    SMS läses upp
    osv osv

Kräver dock lite meck från din sida men det finns rätt ok guider på Taskers sida samt andra sidor på nätet.

Sen är det bara att skapa en ny Widget som återställer allt när du lämnar billen eller om du kommer på en smart lösning själv på hur det kan återställa sig själv utfrån ngn paramater.

3. PerraStrandberg

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipset

Ska kolla lite på det. Men om någon redan har en lösning får dom gärna dela med sig av den.

4. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror inte det vare sig går eller borde gå om jag ska vara ärlig, det finns ju en del komplikationer. För att det ska funka alls måste du ju ha minst två funktioner aktiverade; en app som ligger permanent i bakgrunden (om den stängs händer ju inget om du når hastighet X) och GPS måste alltid vara aktiverad. Med tanke på den minnes- och batterikonsumtionen kan du ju lika gärna köra kameravarnaren hela tiden i bakgrunden.

Och även om man får till det så kommer ju hastigheten gå under 30 km /h vid varje rondell, rödljus, korsning eller stockning som du påträffar :)

Kan lägga till också att det är inte så många appar som kan ligga permanent i bakgrunden eftersom Android stänger ner dom som inte är aktiva vid behov. Ett sätt att komma runt det är att ha en notification, som t.ex. Locale gör. Men om Locale kan hjälpa dig vet jag inte riktigt, kanske om du har en docka i bilen.

Last edited: 21 augusti 2010
  5. PerraStrandberg

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

sant, men den tömer batteriet på under 10 timmar med programmet tickandes i bakgrunden.....

6. Fizzy

Fizzy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

HAr du inte tex bluetooth handsfree i bilen som mobilen kopplar upp sig mot eller dylikt ser jag de svårt att få appen att starta automatiskt då du sätter dig i bilen ( handsfreen borde gå använda som parameter i locale eller dylikt isf). Då mätning av hastighet mm är som sagts tidigare väldigt svårt, ev kanske de skulle gå skapa en väldigt approximativ hastighet med triangulering men de känns föga troligt (och skulle nog inte funka så bra). SÅå bästa är att antingen ha på programmet (telefonen lär dö rätt ofta) eller helt enkelt skapa en rutin att starta de då man sätter sig i bilen skulle jag tro ;)

Last edited: 21 augusti 2010