GPS app?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av New_World_Man, 21 nov 2010.

1. New_World_Man

New_World_Man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag undrar vilken av de medföljande programmen man skall använda till gps?

Har wisepilot installerat från början, så kommer det att fungera som en traditionell gps gör?

har lyckats att få kontakt med en satellit,och den har hittat telefonen.

är det bara att skriva in vart man vill åka så berättar en röst det och visar vägen på skärmen?

om inte,vilka andra alternativ finns det? helst gratis....

2. tola63

tola63 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kör co-pilote live (version 8 nånting) upp plockad ur den berömda pirathamnen......Funkar alldeles utmärkt...laddar hem kartor för fritt valt område....(ingår i pirathamnens pris!!:-) ) lägges på minneskort......!!

3. Narius

Narius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Wisepilot är grym, du matar inte vart du ska så blir du röst guidad, dock kostar den att förlänga, co-pilot är inte lika snygg och smidig. Så har du en slant över så köp loss wisepilot, är en bra investering enligt mig.

4. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om jag inte matar in vart jag skall, hur kan den då guida mig dit? ESP? :D

5. ezel

ezel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder Sygic Mobile Maps. Mycket bra och fungerar som en charm! Ge det ett försök. Är du nöjd med Co-Pilot? Fungerar det bra?

6. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Letar oxå efter en gratis GPS, någon som har tips? Det kostar väl inget att använda GPS:en, den är väl kopplad till satelit?

7. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa http://world.waze.com/

8. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kostar inget att använda GPS:en!

9. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Va är det för skillnade mellan "vanlig" GPS och A-GPS?

10. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Waze har fortfarnade inte alla svenska vägar..
    Eller har jag fel? Måste man var uppkopplad till internet med den?

11. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Vanlig GPS (som man ser i bilar och vissa handhållna enheter) har ingen hjälp för att lokalisera satelliter och kan därför ta rätt lång tid på sig (ett par minuter) för att låsa position. Detta då den kräver komplett information från minst 3 satelliter för att kunna beräkna position.

A-GPS är helt enkelt en variant som tar hjälp av flera faktorer. Dels så brukar de göra en grov positionering med hjälp av information från radiobasen som den är ansluten till och sedan kan den hämta information från internet om vilka satelliter den ska lyssna på. Detta gör att den inte behöver vänta på fullständiga informationer från GPS satelliterna som en vanlig måste göra. Utan den kan med hjälp av information från operatör/internet och delar av informationen från satelliterna räkna ut en rätt så exakt position.

Det är den senare som man kan hitta i våra mobiler, dvs A-GPS.

12. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men om den kopplar upp sig till internet, då kostar det alltså att använda GPS:en i mobilen, eller kan man stänga av interneten så att mobilen endast letar efter sateliter?

13. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag skulle vilja påstå att det här är väldigt missledande.

En A-GPS är en bantad GPS, som har väldigt svårt att klara av att beräkna positionen på egen hand men tar hjälp av positionering via mobilnätet för att underlätta beräkningarna och därför klarar uppgiften ändå. Den är billigare och drar mindre batteri och är därför bättre för just mobiltelefoner där du har den extra informationen. Att du inte behöver vänta på fullständiga koordinater från GPSen har ingenting med A-GPS att göra, den positionen du får från mobilnätet skulle du få även utan det chippet och likväl om du hade en riktig GPS installerad. Jag skulle påstå att en riktig GPS oftast får fix snabbare än en A-GPS, iaf enligt min erfaranhet.

14. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nja. A-GPS är en bred benämning. Det du tänker på är den typiska A-GPS:en i en lite mobiltelefon som inte har en GPS att falla tillbaka på. Jag har ingen aning om vilken typ som sitter i X10.

Hela iden med Assisted-GPS är att du skall få en snabbare positionsbedömning och kunna få en positionsbedömning där traditionell GPS har lite svårare att fungera.

15. Casper

Casper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

så det kostar att använda GPS:en?

16. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    förstår inte varför min information skulle vara missledande då den stämmer rätt bra överrens med http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS . Den har dessutom en länk till mobiler som kör A-GPS, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_devices_with_Assisted_GPS , där X10 mini/pro är med.

@Casper, ja det kostar en liten slant i uppstarten då den använder lite datatrafik.

17. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det finns A-GPS med traditionell GPS och så finns det A-GPS utan traditionell GPS, det är den senare du ofta hittar i enklare telefoner. Den senare är inte lika precis men i gengäld billigare och strömsnålare.

18. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Den enda androidtelefonen på marknaden som marknadsförs ha en GPS som fungerar på egen hand är Garmins Nüviphone vad jag vet. Visst skulle en A-GPS med en kraftig processor kunna vara bättre än en riktig GPS, men i mobiltelefoner så sätter man vanligtvis in bantade varianter för att spara pengar och strömförbrukning.

Prova att ta en mobil med A-GPS och en dedikerad GPS som du har till bilen och sätt igång den, utan datatrafik, på en ort du inte använt den förut. Jag kan garantera att den dedikerade navigatorn vinner. Jag har sett otaliga många klagomål här i forumet på att GPSen inte funkar alls utomlands och det är inte så konstigt när den är konstruerad för att utföra beräkningar med vissa förutsättning och därför förmodligen har anpassade algoritmer som är optimerade för just detta.

Testade själv i Tyskland häromdagen och det var fullständigt omöjligt att få fix tills jag var ansluten till ett WLAN och fick en grov position via det. Sen fick jag fix även utan hjälp men då visste den ju redan ungefär vart jag befann mig. Visst kan även en dedikerad navigator ta ett tag på sig att få fix men inte flera timmar..

Att man kan positionera sig utan GPS-fix har som jag sa ingenting med A-GPS att göra mer än att det är en funktion som krävs för att en A-GPS ska fungera bra.

Men visst, teoretiskt sätt så får man snabbare fix, och jag skulle inte vilja ha en strömslukande monster i telefonen för att få fix utan är helnöjd med att det är A-GPS i min telefon. Jag ställer mig bara starkt kritisk till att folk skriver att A-GPS är så mycket bättre vad gäller just positionering när det inte stämmer i praktiken. (Iaf inte vad jag läst eller efarenthet)

Oj, vart visst ett väldigt långt inlägg.
    Rätta mig gärna om jag har fel! Jag vill ju inte predika falskheter här ;)

19. tola63

tola63 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det mest ekonomiska alternativet är om man kan få kartorna nedladdade till minneskortet!! Annars krävs ständig data uppkoppling och nedladdning av aktuell kartbild när man förflyttar sig, vilket visat sig kunna bliva dyrt !!

20. New_World_Man

New_World_Man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har laddat ner och installerat Wisepilot.

Men telefonen verkar inte hitta en gps signal eller satellit.

Hur ställer man in detta?