Problem: GPS:en - ställer jag för höga krav eller suger den i s2 med?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Galaxy S, 16 sept 2011.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Alltså nu är det såhär, man läser här och där att cirkeln i maps inte behöver betyda att man är så fel med markören på kartan. Nä men det KAN?

Är det inte egentligen bara ett sätt för de med kass positionering att skylla på något? En kompis med en Arc får 4 meters felmarinal och är på rätt ställe på kartan. En annan med en HTC Desire är nere på samma marginaler.

Kollade ett klipp på youtube där en snubbe har 4 meters felmarginal. Jag har oftast 20 meters felmarginal. Ibland blippar det ner till 10 eller 15 i nån sekund.

Ska jag verkligen godta den felmarginalen? Har gett mig på lite geocaching och det är fan inte lätt att hitta med den noggrannheten. Har försökt allt nu, byta till se.ntp och även testat att byta till nokias supl server. Hjälper inte..

Eller ska jag bara inse att samsung inte kan göra enheter med bra GPS?
    Att det funkar för er med bilnavigering behöver ni inte berätta, det är en helt annan grej. Men om ni vet vad i hela friden jag kan göra för att tweaka så det iallafall blir 5-10 meters noggrannhet i öppen terräng så lyssnar jag gärna.

Tack på förhand.

Edit: Med programmet GPS Averaging krävdes det 50 mätningar för att få en koordinat med +-5m felmarginal. INTE okej om du frågar mig.

Last edited: 16 sept 2011
  2. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Frågan är om "accuracy" är att lita på? Jag undersökte lite om det i början då jag ville ha en bra GPS. SGS IIs accuracy är verkligen dålig om du jämför med en HTC, MEN det kanske inte speglar verkligheten. Jag har sprungit flera rundor i skogen och har oftast ingen avvikelse på mer än 10 meter, den följer ju stigarna bra trots många träd. Personligen tror jag inte på noggrannheten som visas i t ex GPS test.

Man skulle egentligen göra några riktiga tester genom att springa/gå samma rundor med en HTC jämfört med en SGS II för att se skillnaderna.

3. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Själv har jag haft blandade resultat vid löprundor. Trodde det hade med att mobilen låg i fickan att göra så jag köpte en dyr armväska från belkin och fick ännu sämre resultat. Accuracyn kanske inte är nåt att lita på men jag ser ju själv att jag inte är positionerad rätt på kartan. När landmärken saknas, exempelvis på en äng är det ju svårt att veta åt vilket håll jag är felplacerad. Tror inte min telefon är defekt faktiskt, men kass GPS har den.

Youtubeklippet jag snackade om, med 4 meters felmarginal var ju en SGS 2. Den siffran har jag aldrig trillat ner på..

Last edited: 16 sept 2011
  4. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Min S2 har en sån djävla bra GPS att det fan i mej är helt otroligt! Stämmer på metern! Har testat till jobbet och när jag åker och handlar och när jag åker i stort sett var som helst. Stämmer alltid. Kommer jag in i en rondell visar den exakt på metern var jag är i rondellen.

5. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Använder inte min gps särskilt mycket, men när jag har testat så är det mycket exakt...

Skickat från min SGSII

6. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Har aldrig heller kommit ner i 4 meters marginal. Här är min runda från skatås (milen) vilket blev 9,91 km enligt min GPS alltså väldigt nära:

2011-07-18 08:49 - Google Maps

Hade telefonen i ett sportarmband. Kollar man på stigarna så följer den faktiskt väldigt bra, avviker ju MAX några meter som mest. Och då brukar jag precis som du har väldigt hög accuracy i t ex GPS test.

Det hade gamla SGS med när man körde bil. Sitta under öppen himmel under vindrutan slår aldrig fel ;) Det är när man springer/går ute/cyklar som det ska fungera med i mitt tycke. Köra bil med SGS II, med google navigation eller copilot t ex, är riktigt bra :)

7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Härligt. Men står det 20 meters accuracy i maps för dig också då? Bilnavigering var ju, som jag skrev i trådstarten, en annan grej..

8. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Menar du att min 20-meters accuracy är hög? :O

9. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Med min xperia mini pro så har jag nått 3 meters exakthet! Äger :)

Sent from my SK17i using Tapatalk

10. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tack för hjälpen hörru.. ;)

11. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Använder du något typ av navigeringsprogram så förskönar det din position genom att automatiskt "fästa" dig på vägarna.
    Så därför är en sån jämförelse inte av intresse när man pratar hur bra en GPS funkar.

12. coolermaster99

coolermaster99 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Bil gps navigator en e spot on. Men gång
    gpsen e lite mer fel.

13. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Men varför kan ingen berätta vilken noggrannhet ni får i maps? :)

14. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag var lite otydlig. När jag kör GPS test brukar jag också ha 15-30 meter i accuracy. Men som du såg på rundan jag visade så stämmer ju det på 5 meter hela vägen. Så accuracy är inte att lita på, det är iaf min teori. Lägger du en HTC som har 5-6 satelliter bredvid en SGS II som har 10-12 satelliter kommer HTCn alltid visa mycket bättre accuracy, men jag tror som sagt inte på det alls. Fick en vettig förklaring på varför accuracy i testprogrammen inte är att lita på men minns inte exakt vad det var. För mig räcker det att den faktiskt mäter grymt bra när jag springer.

edit: Hur ser man noggrannhet i Maps? :o

15. juliusjonzon

juliusjonzon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj har ni så låga siffror, jag har aldrig kommit under 30m i maps... när jag använder den i stan (stockholm) så händer det ganska ofta att den tror att jag är på paralellgatan... mycket irriterande! Tycker helt klart att ett sådant "flaggskäpp" borde fungera bättre!
    Men hur kann det vara att olika telefoner med exakt samma innehåll får olika exaktheter? Vissa har inga problem alls med exaktheten medans andra jag själv inkluderat få lite halvkassa resultat???

16. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ärligt talat tror jag inte du kan hitta NÅGON gps som fungerar bra bland höga hus. Det har i varje fall jag aldrig varit med om. Och jag tror ärligt talat att de flesta telefonerna har lika bra GPS, men det beror även mycket på rom och inställningar. Dvs hårdvaran är ju exakt samma.

17. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Använd nåt hyffsat vettigt test som gps test, glöm siffrorna som står i maps.

Jag får lås hur fort som helst, och nästan alltid på 10-12 satelliter om det inte är nåt onormalt i vägen.

Alla gps har problem om signalen inte är bra, det räcker att höga byggnader är i vägen för att det ska ställa till det.

18. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Jo men accuracyn kommer inte komma i närheten av vad en HTC får i GPS test, oavsett om du har dubbelt så många satelliter. Men som sagt tror jag inte på det, man måste mäta för att verkligen se.

19. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Men grejen är ju den att den GPS vi använder oss av har väl en spec. noggrannhet på 5-15m under normala förhållanden. Under 5m noggrannhet är bluff och båg om man inte sitter på nån mer avancerad form av mottagare(med relativ GPS).

Sen att enheter rapporterar nåt annat är en annan femma.

20. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ja det har den lätt, men inte enligt GPS test. Där får jag kanske 15 meter.