GPS:en tappar alla satelliter när man skakar telefonen

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tringstrom, 9 okt 2010.

1. tringstrom

tringstrom Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju ingen nyhet att GPS:en i SGS är rätt kass, men det är särskilt ett beteende som jag tycker är väldigt underligt, nämligen att den tappar alla satelliter när jag skakar[1] telefonen. Det syns väldigt tydligt i GPS Status, men även i Google Maps där GPS-ikonen i statusraden högst upp börjar blinka. Jag kan inte reproducera problemet med en HTC Desire.

Det känns som om detta skulle kunna vara det största[2] problemet när man använder My Tracks och promenerar, joggar eller kör bil på skumpiga vägar.

Jag är väldigt nyfiken på om detta är ett problem för alla SGS:er, eller bara vissa. Beter det sig likadant i JM8/JM8/JPK? Själv kör jag stock JM2 uppgraderad från JF3. Svara gärna i denna tråd och berätta vad du har för version och vad som händer när du skakar telefonen. Håll i telefonen ordentligt bara. :)

Jag har sökt på nätet för att se om andra noterat detta beteende också, men bara hittat någon enstaka post där det nämnts i en bisats.

/Tobias

[1] När jag säger skakar telefonen menar jag att hålla den i handen och vifta den fram och tillbaka ungefär som om man skulle fläka luft med den, eller mer tekniskt att svepa telefonen i en ca 40 cm lång pendelrörelse i 1-2 Hz. :) Det räcker att skaka den ett par tre gånger och sedan titta på displayen. Inom några sekunder tappar den alla satelliter. Ett tips är att gå in i config för GPS Status och ställa in så att displayen inte släcks.

[2] Möjligen är det ett större problem att den ljuger så det står härliga till vad gäller precisionen. Den hävdar gärna 10 m men är 30 m fel om man tittar i Maps. (Med JF3 hävdade den t.o.m. ca 150 m precision med noll antal satelliter vilket inte ens var i närheten av korrekt, och efterom My Tracks har 200 m som gräns för vilka värden den skall acceptera så spelade den in ett fasligt hoppande på flera hundra meter fram och tillbaka. Denna egenhet löste jag genom att minska minimumprecisionen i My Tracks för JF3, men efter uppdateringen till JM2 så har GPS:en slutat hävda att den har någon precision alls vid noll satelliter.)

2. lumba

lumba Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    hade det problemet med tidigare firmware men inte på senare tid...

4. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag med, när jag tänker efter.

5. Mobled

Mobled Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Var ute och sprang med min och spårare rutten med cardiotrainer, var väldigt korrekt visat efter sen. Inget fel alls

6. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Satellitsignalerna är väldigt svaga och är därför känsliga t.ex. för mottagningsantennens storlek, och antennen i mobilerna är FÖR LITEN för att GPS ska kunna fungera PERFEKT.

Antennen borde också vara i vinkelrätt position mot satelliten för MAXIMAL mottagningseffekt, och så är ju inte fallet om man skakar telefonen!
    Då kan signalen bli så svag att kontakten med satelliten bryts helt.
    Och det behövs minst tre satelliter för en position.
    Minst fyra för en BRA position.

Se till att telefonen ser himmelen!!!!!
    Ha inga fingrar ovanpå telefonen.
    Ingenting får dämpa signalen från satelliten till telefonens antenn!!!!!
    Ingenting får finnas mellan telefonen och satelliten! Bara luft!
    Oftast finns antennerna i den NEDRE halvan av telefonen.
    Ha telefonen (helst) i horisontell position.
    Skaka/Rör INTE den i onödan medan den söker kontakt!

Jag har JOBBAT över 20 år med GPS för fartyg och flyg, så därför tyckte jag att det var roligt att tjata lite, då många har problem med GPS...

7. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    problemet finns i jm9 märkte jag igår när jag testade. så det finns fortfarande

8. Robban71

Robban71 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tycker att det vore märkligt om mobilen har sämre antenn än Gps klockarna, dom skakas ju hela tiden utan att tappa mottagningen

Hur funkar det med bluetooth eller Usb Gps mottagare till mobilen?

Last edited: 10 okt 2010
  9. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Men nu är det ju så att gpsen i galaxyn är i sämsta laget. Jag tror inte det finns någon annan nyare smartphone som har så dålig gps som galaxyn. Som sagt tidigare så går det ej att återskapa galaxyns problem med andra mobiler, jag har själv testat med Acer liquid, Nexus one och Iphone 3gs, som fungerar felfritt även med ett biltak ivägen för gps signalerna. Men det roliga med allt är att Galaxyn egentligen borde ha den bästa gpsen då chippet är top of the line.

10. Robban71

Robban71 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då är det säkert mjukvaran som är dålig, får hoppas på Froyo 2.2