Fråga: Gps-fix från XDA

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Scierra666, 30 jul 2012.

1. Scierra666

Scierra666 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

oddbot och kroffe gillar detta.
  2. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Jag lödde aldrig utan satte en liten bit aluminiumtejp på den "svampiga" kontakten, alltså den som är nämnd "PROBLEM IS THIS REMOVE IT" i bild två för att på detta sättet öka kontakten ungefär som att böja upp kontaktblecket...
    Blev en markant skillnad.

3. joppe_k

joppe_k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag körde inte med precis den fixen utan försökte med en tidigare som bestod av att bara böja upp den övre antennkontakten en aning. Jag inbillar mig att GPS:en fungerade bättre efter det, men efter ett tag så var den lika kass igen. Antar att kontaktproblemet återuppstod.

Baserat på den erfarenheten så tror i alla fall jag att GPS problemet i Galaxy S beror på ett hårdvaruproblem och framförallt något sorts kontaktproblem. Har dock inte orkat bry mig om GPS:en sen dess då jag inte använder den så mycket. Den dagen jag inte längre bryr mig om garantin eller telefonen så kanske jag ska ta och experimentera lite mera. Just nu behöver jag ju telefonen och vill inte riskera att "fucka-upp", vilket alltid är en risk vid såna här ingrepp...

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Detta ska testas så fort jag får tid. Är verkligen grymt trött på att GPSen inte fungerar.

Tror jag sa löda ihop båda paren kontaktytor med varsin isolerad kabel. Bättre kontakt kan man inte få.

Last edited: 1 aug 2012
  5. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Nu har jag lött på en sladdstump mellan jordpunkterna på kretskortet och antennen.

Helt otroligt vilen skillnad det blev! Jag bor i ett betonghus med en lägenhet ovanför mig och får position inom 15 sek var jag än befinner mig i hemmet. Ute går det på max 5 sek. Det är ju så här GPS:en skulle ha funkat från första början.

Synd att man inte visste det tidigare. Nu är ju nallen snart utsliten...

Tiny Turtle gillar detta.
  6. Hrc4u

Hrc4u Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

i brist på annat kul ikväll så fixa ja gps'en på gamlingen....nog för att jag aldrig använt gps'en på den...men man vet aldrig om man behöver nångång.. :D
    nåväl...flyttade över kontaktblecket som inte används..
    Tips: skrapa lös "magnet gummit" så helt som möjligt..
    dela den i 2..sen tryck in emellan på kontaktblecken som är till gps...

cheers!/H

7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det verkar vara jordningen som är problemet. Det fjädrande kontantblecket bör ge god kontakt. Jag lödde bara dit en jordsladd och GPS:en funkar vekligen grymt nu.

8. bubbafett

bubbafett Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Lödde dit en sladd idag mellan kretskortet och antennnen, gick smidigt och fint dock så använde jag lite för tjock kabel så jag hade lite problem att få tillbaka skalet sen :P men tillslut så gick de! Grym skillnad på låsningen av satelliter! :)

9. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Om någon mer ska göra samma sak så kan jag rekommendera att ta en gammal telefonsladd och skala. Där finns tunna och fina trådar som passar perfekt.

10. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har precis gjort fix nr 2 enl första inlägget. Det var lite pilligt, men jeeez vad bra gps:n blev. På mindre än en minut hade jag låsning på 8 satelliter. Kanonbra!

Någon skrev i den långa tråden på xda-forum att han trodde att Samsung hade missat att sätta i den lilla kontakten och slängde in en bit ledande gummi som halvtaskig kompromiss. Verkar rimligt. Det fina var att de hade satt i en extra fjäderkontakt som man kan använda.

Trodde aldrig att den här telefonmodellen någonsin skulle ha en bra fungerande gps. Metoden rekommenderas varmt. Det var faktiskt inte så svårt. Man får bara ta lite god tid på sig och vara stadig på handen. Wooow!!!

11. oddbot

oddbot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Gjorde enligt 2:an. Det var svinenkelt, man behövde inte ens löda. Bara lägga den lilla antennen på plats och sedan försiktigt sätta ihop telefonen. Markant skillnad måste jag säga. Nu känns det lite som att jag köpte SIII:an i onödan.