Problem: GPS fix men fel position?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av zambicos, 4 dec 2011.

1. zambicos

zambicos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Får fix utan problem med bra felmarginal, 5-15 m. Men den är på helt plats, minst 50 m. Någon mer som har samma problem?

2. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Nej tycker den fungerar oroväckande bra numera.

3. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja, mig händer det då och då sedan jag uppdaterade till Android 2.3.5. Kan inte minnas att jag någonsin haft det problemet innan den uppdateringen. En annan sak är att nogrannheten aldrig angavs vara bättre än 10 m med 2.3.3. Med 2.3.5 så kan den ju visa 5 meter, men inte sällan befinner jag mig utanför den 5-metersradien. Och som sagt, det händer då och då att jag befinner mig långt utanför den angivna nogrannhetscirkeln.

/Micke

4. Czar

Czar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lånar tråden lite eftersom jag har ett liknande problem.

Jag köpte min SGS2 igår och när jag körde "maps" för första gången så kunde telefonen inte hitta min position alls. "Temporary unavailable" eller något sådant stod det på skärmen. Jag gjorde en fabriksåterställning och nu gick det att få en position men denna hoppade omkring en del och visade upp emot 1600 meter fel.

Jag har också laddat ner GPS test. Nu är jag ganska ny på detta och vet inte riktigt hur man tolkar programmet. Men "in view" betyder hur många satelliter telefonen ser? Och "in use" betyder hur många satelliter telefonen låser in och använder? I så fall får jag en inlåsning på 6-9 satelliter inom 10 sekunder. Signalerna på satelliterna ligger alltid mellan 20 och 40 SNR. Aldrig högre. Är detta bra?

Var dessutom på Elgiganten (inköpsstället) idag och frågade dem om detta och servicekillen ringde upp Samsung (inte framför mig), som då sa att "maps" inte fungerar bra på deras telefoner utan att jag istället ska köra professionella navigationsprogram ifall det ska fungera, exempelvis Navigon. Kan denna förklaring stämma? Låter konstigt tycker jag.

5. ojin

ojin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

GPS systemet är inte gjort så att den ska kunna skicka stora mängder data. vi pratar om byte snarare än megabyte.

första gången man använder den kan det ta väldigt länge innan allt stämmer. som regel är det bättre att ha paket data igång(förutsatt att du har ett billigt surf avtal annars kan de kosta) för det påskyndar processen avsevärt samtidigt som du dessutom laddar ner kartor om du inte redan har cachat kartoområdet du befinner dig vid.

navigon tex har redan kartor lagrade i sitt program och behöver inte ladda ner kartor på samma sätt som google maps gör OTA.

sen som jag skrev i en liknande tråd så kan 4g stationer störa din gps exakthet. då är det bra om du använder wifi hjälpen för att det ska bli mer exakt.

Skickat från min Samsung Galaxy S2 med Tapatalk.
    Tack för din tid.

Czar gillar detta.
  6. Czar

Czar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar ojin. Men hur kommer det sig att 4G-stationerna aldrig har stört min position innan? Jag hade en iPhone 4 innan och hade då aldrig några liknande problem. Och vad tycker du i övrigt om ovannämnda satellitdata?

7. Czar

Czar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En lite uppdatering...

Servicekillen hade rätt. Med Navigon får jag en väldigt exakt position :-) Därmed är det inget fel på gps:en.