GPS Fix?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zappa79, 9 sept 2010.

1. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag vet att jag har läst i flera trådar här i forumet att folk använder sig av så kallade GPS-fixar och tidsservrar för att förbättra gps prestandan/nogrannheten!

Men hur mycket jag än söker här i forumet så hittar jag inte ett spår av denna nämnda gps fix!

Är det någon som kan hänvisa mig till vart jag kan hitta den, eller kan skriva en guid hur man gör så vore jag väldigt tacksam!

Och sist, men inte minst... vore bra om ni kunde skriva några rader om hur ni upplever skillnaden med en gps-fix vs utan gps-fix?

Tack på förhand, jag ska följa denna tråd nogrant!

2. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ajajaj. Nu blir det folkstorm.. Haha! :)
    "Åååååånäääääääääää inte en till jävla GPS-tråd.."

Jag bryr mig inte om sånt dock. Fast nån av de befintliga trådarna hade du nog kunnat använda för din fråga, trådarna bumpas ju faktiskt då.. ;) Folk är väl lite oense om vilka fixar som är bäst tror jag så det blir svårt att hitta "rätt" kanske. Lycka till!

3. Moellre

Moellre Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En variant som kanske funkar för dig

4. maghje

maghje Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du kanske ska ha lite is i magen och avvakta ett tag, det sägs ju att samsung ska släppa 1 ( eller två ) uppdateringar denna månad och det påstås att GPS problemen ska vara lösta.
    Om det nu stämmer vet man ju inte innan månadens slut men det kanske kan vara värt att vänta några dagar innan du försöker med diverse 3e parts fixar.

5. zappa79

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Sorry, hade gärna bumpat en annan tråd om jag hade hittat nån av värde!
    Det verkar som att man aldrig hittar något när man verkligen behöver det, men när man inte behöver så dyker dom upp hela tiden!

Om någon vill hänvisa mig till en tråd som tar upp just detta så kan en mod stänga denna tråd om det anses vara nödvändigt!

Ber hur som helst om ursäkt för att ha startat en ny tråd om samma ämne om det verkligen redan finns en liknande tråd!

6. zappa79

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Min telefon är rootad, men hittar dock inte mapparna system/etc
    Ska jag göra detta från datorn eller telefonen?

7. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    fixarna har hitintills gjort att min telefon hittat satteliter och låser fort, men minsta lilla så är man rökt. gå på en stig i gles skog är ju bara att glömma exempelvis.

8. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Samma här. Det är bara bortkastad tid att prova alla dom där fixarna som cirkulerar.
    Det enda som hjälpt för mig är att flasha om telefonen till JM6 och nu till JM7, där fungerar GPS:n hyfsat. Tillräckligt bra för att kunna använda Navigon och Copilot i alla fall.

9. zappa79

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jag kör med JM7, tycker att den hittar och låser väldigt snabbt, men som ni säger, att använda sig av GPS i skogen är bara att glömma!

Det var det jag hoppades att man kunde åtgärda med en fix, men detta verkar alltså omöjligt?

10. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det verkar vara rena lotteriet med GPS:n i SGS. Jag har haft en helt oduglig GPS sen jag köpte telefonen. Jag har provat alla dundermediciner och firmwares som finns på XDA utan resultat. Men när jag laddade in JM6 så fungerade plötsligt GPS:n för mig. Inga större problem med vare sig MyTracks eller Navigon nånstans. Lade sen in JM7. Den var inte lika bra, men fortfarande acceptabel. MyTracks ser skumt ut, men Navigon fungerar fortfarande hyfsat.

Det lustiga är att min kompis som har samma usla GPS och körde med en helt orörd telefon, laddade in JM6 förra veckan, och GPS:n förbättrade sig inte särskilt mycket. Väldigt mysko....

11. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    "Ordet på stan" är att Samsung har en bug i drivrutinen till gps-chipet som de måste lösa. fixar de den buggen så skall det funka sen.

visst vissa fixar hjälper och min låser apafort på 9-12 sateliter nu med JPC, lirar bra på joggingrundan i stan samt navigering i bilen men ODUGLIG till geocashing.

12. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Möjligen kan följande information vara till någon hjälp för de som har problem med sin GPS. I filen /data/gps/secgps.conf finns följande info på JPC (med ganska bra GPS-funktion):

SSL=1
    SSL_TYPE=0
    POSITION_MODE=7
    OPERATION_TEST_MODE=0
    ACCURACY=50
    SESSION_TYPE=2
    SERVER_MODE=0
    ENABLE_NMEA=false
    START_MODE=WARM
    GPS_LOGGING=0
    AGPS_MODE=0
    DYNAMIC_ACCURACY=1
    ADDRESS_MODE=1
    TIME_BTW_FIX=0
    OPERATION_MODE=STANDALONE
    USE_DEFAULT=true
    DYNAMIC_ACCURACY_VALUE=50
    SUPL_PORT=7275
    ENABLE_XTRA=true
    SUPL_HOST=www.spirent-lcs.com
    USE_PCTOOL=0
    NUM_OF_FIX=99999999
    TIMEOUT=1000

Det som främst skiljer mot tidigare GPS-konfigurationer verkar vara
    NUM_OF_FIX=99999999
    SESSION_TYPE=2
    SERVER_MODE=0

P.S. Jag vet (ännu) inte hur man kommer åt att ändra på dessa värden på JPC, men på tidigare varianter har #*#*1472365*#*# lyckats öppna GPS-inställningarna där åtminstone vissa av variablerna kunde ändras

Last edited: 10 sept 2010
  13. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Aha. Kanske därför den låser mer än 8 satelliter numera då. Tror inte den gjorde det när jag hade JM5, men den låste 9 igår med JPC :)

14. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag bifogar några exempel på GPS-tracks från bilkörning - notera att delar av sträckorna sammanfaller och skillnaderna illustrerar den precision GPSen ger.
    JPC med Doc's ROM mod v2 full

Bifogade filer:

15. Jakay

Jakay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Märkligt?

Jag undrar vad ni använder GPS:en till då ni säger att den är värdelös? Min SGS är köpt via Pixmania, dvs tysk, helt i orginal med JF3, och jag använder den FRÄMST till geocaching, vilket den fungerar ypperligt till, till skillnad mot vad du skriver. Var senast ute idag och plockade flera cachar, ute i snårig skog och kring berg, utan gps-problem!

Ligger problemet i vilken applikation man kör kanske? För med c:geo är den f* klockren! Men naturligtvis får gps:en fnatt om jag står kring en hög byggnad el en hög bergsvägg, men det problemet uppstår ju med en vanlig gps också, så vad förväntar ni er, ni som säger att den är så oduglig? Det är ju bara att stega ut till en öppen plats och så är man tillbaka i matchen igen. Kolla var på kartan man är och se sig omkring, "var ska jag?" och sen går man dit!

16. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jadu. Jag tvivlar på att jag får samma träffsäkerhet som du oavsett program. I maps blir hela kartbilden blå ibland för att cirkeljäveln visar att positionen är sånär som på 2500-3000 m. Försök hitta en cache med såna förutsättningar.. Visst, ibland blir noggrannheten 10-50 meter men en fungerande GPS ska väl iallafall kunna visa med 5 meters noggrannhet? 10 kan jag leva med i vissa fall, men det är ju för att det brukar landa på 100 meter i normalfallen. Du tror att ditt mirakelprogram kan hantera dessa förutsättningar bättre eller? Njaa..

Och för att förtydliga så handlar det om öppna ytor, inte skyskrapor eller bergväggar i mitt fall. Nåt träd här och där möjligen.

17. Jakay

Jakay Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nä men usch då! Är det SÅ illa?! :eek: Då förstår jag att folk klagar! Då får jag väl skatta mig lycklig att jag inte haft dom problemen. Det var nämligen för att kunna geocacha jag köpte min! Hoppas problemen fixar sig för er då 2.2 kommer, annars är det bara reklamera! Var köpte du din?

18. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ja om uppdateringen inte fixar det så lär jag reklamera. Alla har olika mycket problem tycker jag. Min är inte användbar för fem öre med JF3 iaf. Kommer inte på om det var Dustin jag köpte från, tror det.. :P

19. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    jag vet hur desiren funkar och där är vi inte än. där kan man använda radarn, medans på sgs är det oftast inte görbart.

har man fart frammåt som i runkeeper eller navigering i bil så lirar det okej dock.

20. glade

glade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia 5Z
    youtube gps fix

På min telefon kan jag ha kanske typ 6 satelitter,
    som är halvfulla, men som är väldigt "hoppiga".
    En stunden halfull nästa sek borta, hoppar så mellan oilka satelitter.

Hade samma problem på Samsung I900, innan jag
    bytte till en Cooked ROM.

Kör man ex Turf på en öppen plats, nästan omöjligt få en fix på den.

Ingen som provat denna gps fix?

http://www.mobilephonechoice.info/a...-s-i9000-vibrant-and-captivate-gps-fix-2.html

Man slår in *#*#1472365#*#*
    kommer då in i LbsTesMode,
    men kan inte ändra på Custom Config.

Men där finns iaf en mera massa inställningar.