GPS fungerar ej utan datakoppling

Diskussion i 'Allmänt' startad av martin3, 23 dec 2011.

1. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har flera gånger när jag varit utomlands varit tvungen att kort aktivera data roaming för att få en GPS-position.
    Nu är frågan; ska det vara så? Jag antar att datakopplingen gör att GPS:en hittar positionen snabbare (A-GPS?), men det borde väl gå utan också?

Senast var jag lite otålig och väntade inte mer än några minuter innan jag slog på data roamingen. En kollega med en gammal garmin gps fick vänta 7-8 minuter för att få en position. Är det någon som vet hur många minuter det tar för en normal android lur att få en position utan datakoppling?

Både den SE X8:a och SE Ray som jag har nu har betett sig på samma sätt.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är väldigt olika, men ja, ibland kan det dröja många minuter att etablera en riktig GPS-uppkoppling. Vanligtvis går det på under en minut då vi utför våra GPS-test, men det beror förstås även på hur sikten mot himlen är.

3. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Last edited: 23 dec 2011
  4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Enligt Wikipedia så ska tydligen gps-sateliterna skicka ut en mastersignal var 15'e minut... så har du otur så lyckas du slå på gps'en en sekund försent och får således vänta i 15 minuter som mest.

med A-GPS så plockar GPS data från nätet och kan på detta sätt snabba upp kopplingen...

5. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Detta var intressant, nästa gång ska jag prova att vänta rejält länge. När man är ute och går i en "ny" stad så vill man gärna ha karta med position direkt.