GPS Fungerar inte? Samt batteritiden är inte godkännd.

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av kottfars, 17 feb 2010.

1. kottfars

kottfars Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har redan haft min spica på på lagning en gång och vill gärna veta om något tips innan jag skickar iväg den igen.

Jag får inte gps'n att fungera, den har aldrig lyckats hitta min position varesig jag varit ute, inne, uppe i höga byggnader, olika orter, källare. Ja, på dom flesta
    möjliga platser. Så börjar fundera på om om gps'n inte fungerar då inget annat program heller hittat signal.

Även så är min batteritid inte änns 50% av vad som utlovas av Samsung, jag har ju använt mobiler innan och vet att siffrorna som finns är glädjesiffror, dock anser iaf jag att om ett batteri inte håller änns 50% av vad som är utlovat är detta felaktig marknadsföring då samsung marknadsför batteriet som ett extra kraftfullt på deras hemsida.

Hoppas någon vill kommentera mina problem och mitt tjatande^^

/Viktor

2. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Enligt specen ska min Hero ha en standbytid på 440 timmar men vid normalt användande är jag glad om jag kommer upp i 40. Detta verkar vara en rätt vanlig tid enligt andra på forumet så batteritider ska man ta med en *stor* nypa salt.

Tillverkarnas tider är uppmätta med alla finesser avslagna, ingen datauppkoppling, skärmen på lägsta ljusstyrka och antagligen i lite högre temperatur än 20 grader.

3. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

På min Spica är GPSn mycket snabb och exakt. Den hittar min position, inomhus på ca. 3 sek. utomhus på studs. Även väldigt exakt, följer mig på metern med kartan i rätt vädersträck. Så jag anser att du måste ha något fel.
    Vad gäller batteritiden, tycker jag även den är väldigt bra, beroende på vad man anv. till så¨klart, men i jämförelse med andra telefoner och smartphones.

4. kottfars

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

hmf:
    Enligt samsung ska spica ha upp till 656 timmar standby när endast GSM/2g är igång (vilket är det ända jag har igång för att spara batteri) och 12 timmar taltid och om telefonen inte håller mer än 2 dagar vid normal användning dvs. några korta samtal och ett par skickade sms (gps, wlan, bluetooth och autosync avstängt) kan jag inte anse att det är en godkännd batteritid.

ffodil:
    Ja, då borde det vara något fel eftersom jag aldrig fått den att fungera. "kan inte fastställa din nuvarade position" är allt jag får upp.
    Hur e batteriet på din mobil? dvs hur många dagar har du klarat haft den igång utan att ladda den?

5. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om batteriet håller 2 dygn så är det i klass med alla andra smartphones, Iphone, HTC Hero mfl klarar inte mer de heller, jag märker ingen skillnad på om jag kör GSM eller 3G, de siffror som står i databladen är väldigt tilltagna, vet inte hur de fått fram dem, troligen i ett labb med perfekt mottagning, inga appar igång, dvs helt ointressant som smartphone, det kan till och med vara så att det bara är ett framräknat/simulerat värde. Det står ju dessutom att det är upp till i specifikationerna men man tycker ju att de kunde vara lite ärligare men sanning är att en smartphone drar mycket batteri.

6. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Har presis haft en period med sparsamt användande och med bara 2G igång.
    Igår hade det gått 7 dygn sen senaste laddningen, då i stort sett enbart med lite kortare samtal. I gårkväll var det fortfarande lite batteri kvar, startade då att testa lite SVT-play och fick sätta den på laddning då.
    Men har även kört 4-5 dygn med 3G och mer användande/lekande.
    Jag kan så klart tömma batteriet väldigt snabbt också om jag t.ex. anv. Google maps med GPS, kör videos, TV och sådant.

Last edited: 17 feb 2010
  7. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du har alltså använt den som telefon :)
    De flesta som köper en smartphone använder den ju inte som telefon utan mer som en ultra-ultra-lätt dator, det hjälper ju till att dra ur batteriet men visst, det går säkert att snåla genom att bara köra 2G, ingen sync, ingen surf, inget kul igång men då känns det ju smartare att ha en vanlig mobil som verkligen har bra batteritid.

8. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Presis, det är det jag försöker understryka också med vad jag säger, att man kan tömma batteriet väldigt fort också om man anv. som smartphones.
    Har som sagt anv. den ett tag att bara i stort sett ta emot samtal på, eftersom jag hållit på att testa en annan smartphones samtidigt.
    Ville bara få fram att det går att få både lång och kort batteritid.

Förresten förstår jag inte vad du menar med, smartare att ha en vanlig mobil om man använder den som telefon ? Batteritiden är nog lika bra, om man anv. den som sådan, plus att man har tillgång till dom andra funktionerna. T.ex. större tydligare bättre skärm, ett bra navigatorprogram att köra offline med, osv.
    Kan nog tänka mig att många väljer typ smartphone, även om dem skall använda den mest till vanlig mobil.

Last edited: 17 feb 2010
  9. kottfars

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jag har använt iphone sedan den släpptes i sverige och då höll dess batteri utan problem i 4-5 dagar även nu när batteriet är 1,5 år gammalt håller det lika länge som min nya spica som nästan ska ha dubbla batteritiden jämfört med iphonen som ny.

10. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det verkar ju som att man kan få lite bättre batterikapacitet med den nya mjukvaran, har du uppgraderat? https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=64178#post64178

GPS:en borde ju dock fungera, på frugans Spica kan det ta en stund om man är inomhus (nära fönster) men utomhus hoppar den igång relativt snabbt.

Då har du nog helt annorlunda användningsmönster än de jag känner som har en iphone, de klarar sig 2dygn innan de måste ladda, även när telefonen var ny, dock använder de ju den som mp3-spelare, webbläsare etc.

11. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Då skall du tänka på att iphonen ( om det är 3G ) har bara halva processorkraften och kör du då saker som tar mycket processorkraft så slukar nog Spican mer batteri.

Min son har iphone och skulle tro att om man kör samma saker, räcker nog batteriet lite längre på Spican.
    Har läst om någon som har både Spican och Iphone 3GS och jämfört där sägs Spicans batteri vara lite längre, men inget jag vet.
    Men som sagt allt beror på vad man använder den till, eller något program som ligger igång och tar batteri.

12. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Du kan ju prova att köpa en 3gs och få 4-5 dagar batteri kapacitet,Jag fick ladda min 3g och 3gs 2 gånger om dagen.Men du kanskje har fått en dunder telefon.

13. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

1-2 dagar är normalt för en smartphone. Förstår inte varför det är så svårt att stoppa i sladden när man går och lägger sig på kvällen.