GPS + galaxy spica = omojligt?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av GTT, 1 jul 2010.

1. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry, inga svenska tecken pa detta tangentbord. :)

Jo alltsa, lyckas nagon faktiskt fa gps att funka pa en spica? Jag har fatt det att funka nagon enstaka gang men oftast ar det helt omojligt. Kan lata den sta i en timme men icke. "Ungefarlig" fix via tradlost eller 3g funkar, men inte gps.

"Gps test" ger ca 11 satelliter "in view" men 0 "in use".

Ar det ett mjukvarufel, en installning eller hardvaruproblem?

Tackar for svar!

2. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder CardioTrainer så gott som dagligen, någon enstaka gång har den svårt att hitta kontakt med satelliterna men för det mesta fungerar det utan problem.

3. Wassblad

Wassblad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har problem med min när jag använder google maps. Tar svinlång tid innan jag kan hitta min position. Skall det vara så, eller är det fel?

4. Fulkerson

Fulkerson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://forum.samdroid.net/f38/gps-speedup-1262/
    Kortar tiden avsevärt. Dock är positionen inte så exakt till en början.

5. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Google Maps är den enda GPS funktion jag anväder på min Spica, och den fungerar alltid bra. går snabbt att få signal osv.

6. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Funkar fint för mig de få ggr jag testat iaf.

7. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag tror din kompass är felkalibrerad. Så var det för mig. Ladda ner appen GPS status. Betydligt bättre än GPS test, eftersom det finns en omfattande helpfil för felsökning.

Lösningen i mitt fall var att snurra telefonen runt vardera av dess tre axlar några gånger på en plats där det inte fanns några magnetfält. Sedan dess fungerar GPS:en kanon.

8. GTT

GTT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan meddela att jag fatt det att funka. :) Satte skarmens timeout pa 30 min och la spican i fonstret. Efter ett tag fick den kontakt. Det verkar som att nar den val fatt en fix en gang gar det snabbare naste gang etc. Dock gar det fortfarande ratt langsamt. Misstanker att antennen ar lite svag. Gps test visar mellan 15-30% styrka pa signalen, vilket verkar vara minimum for att den ska fungera.

9. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åkte buss längst norrlandskusten idag och kollade fart och riktning med med GPS speedometer (eller nåt liknande) nånstans runt Sundsvall.När jag kom ner till Sverige igen och satte mig på cykeln för att cykla hem tyckte GPS:en (både CardioTrainer och Google Maps) att jag färdades mellan Östersund och Åre med en fart mellan 160-210 Km/h.
    Även efter en omstart så tyckte telefonen att jag öste fram i norrlands inland...trots att jag definitivt inte såg varken fjäll, renar eller dunkar med hembränt susa förbi.