GPS har fått tokspel

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av realdexter, 21 mar 2011.

1. realdexter

realdexter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Var ute och gick en sväng idag och hade som vanligt cardiotrainer igång, märkte redan tidigt att den verkade dubbla distansen, den inbyggda rösten sade att jag höll 4 min/km... kom hem och tittade på spåren i kartan och det ser inte klokt ut. Försöker lägga in en skärmdump hur det såg ut.
    Vad beror sånt på? Knappast cardiotrainer.. det måste väl vara nåt med gps:en, eller hur?

2. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

ser ut å ha vari en kall å blöt promenad:P hade du telefonen i nån innerficka eller nåt sånt? ju mer öppet du har den desto bättre mottagning till satelliterna får du så prova att hålla den i handen medans du går och kolla om det blir bättre

3. realdexter

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Har gått med telefonen i stort sett dagligen under 2 månader, alltid haft den i fickan. En tunn ficka ytterst i plagget, det kan inte bero på det. Det konstiga är att sträckan blev exakt dubbelt så lång som dagen innan.

Har skaffat mig en hållare som man har runt armen nu. Hoppas att det hjälper

4. oskargronqvist

oskargronqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något du skulle kunna kolla är om du har rätt APN-inställningar.
    För att GPS:en ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att du har en APN av typen "default,supl". "supl" betyder att det är den uppkopplingen som ska användas för att ladda ner assistansdata till GPS:en.

APN-inställningarna hittar du här:
    Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk -> Åtkomstpunktsnamn

Välj sedan den APN som används för att surfa på internet. I mitt fall "online.telia.se".
    Lägst ner hittar du sedan "APN-typ". Kolla att det där står "default,supl".

Det förklarar ju inte varför det fungerat bra tidigare, men det kan ändå vara bra att kolla.

//Oskar

5. pernel

pernel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det ha varit så att USA avsiktligt störde precisionen p.g.a. läget i Libyen?

6. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är ju deras utrustning, så de kan ju försämra precisionen (som det var innan Carter ändrade till det vi har idag) eller helt enkelt "neka" nån att använda tjänsten:

"Initially, the highest quality signal was reserved for military use, and the signal available for civilian use was intentionally degraded ("Selective Availability", SA).
    This changed with United States President Bill Clinton ordering Selective Availability turned off at midnight May 1, 2000, improving the precision of civilian GPS from 100 meters (about 300 feet) to 20 meters (about 65 feet). The United States military by then had the ability to deny GPS service to potential adversaries on a regional basis"
    GPS på Wikipedia

Ponera att de gjorde något som påverkat GPS:en (så att det märkts utanför Libyen) så är jag övertygad att det kommit till oss som nyheter i medierna.

Last edited: 28 mar 2011
  7. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

cardiotrainer

Jag är inte programmeringskunnig, men inbillar mig att CT är ett dåligt program, som alla andra sk träningsprogram för android. Sådär ser mitt CT ut för det mesta, kanske inte fullt så tokigt. Det gör ju programmet värdelöst om man tränar efter min/km.
    Provade med Orux, klockrent. Mätte rent och exakt. Så uppenbarligen ligger inte felet i min tel.

8. realdexter

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: