Problem: GPS helt plötsligt slutat fungera

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Dupp, 22 jul 2012.

1. Dupp

Dupp Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har haft min telefon i ett halvår och GPSen har alltid fungerat kanon, låst sig snabbt. Jag använder GPSen dagligen både som bilnavigator och när jag är ute och springer. Helt plötsligt för två dagar sedan när jag skulle ut och springa så helt plötsligt så ville den inte låsa sig, när den väl fick låsning så tappade den det hela tiden. Igår så gick det inte att få låsning överhuvudtaget, samma sak i dag. Jag har GPS test installerat på telefonen och det programmet visar att jag har 11 ibland 12 satelliter "in view" mer eller mindre konstant, snr pendlar runt 30 på de flesta. Men telefonen låser aldrig på satelliterna.
    Vad kan detta bero på, som kommer helt plötsligt. Eftersom telefonen "ser" satelliterna så borde det väl inte vara hårdvarufel???

2. Dupp

Dupp Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Kan tillägga att jag kör på 4.0.3 och har gjort en fabriksåterställning.

3. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra
    Nu har jag tyvärr ingen lösning på ditt problem. Utan jag ville bara berätta att jag fick helt plötsligt samma problem vid samma tidpunkt. Min s2a har alltid låst på sat. inom några sek. skit skumt. Kompisen fick aldrig någon låsning alls på sin note när han testade i torsdags.

Edit. Har nu legat och kollat på goa test i en halv timme, låten den ligga i fönstret och så vidare. Fick låsning på 5-6 sat. Men den hittade 11-12. Jag hade testat clear agps och update agps, men ingen skillnad. Körde en omstart av luren och testade igen. Låsning på 11 sat. Inom någon sek! Så det gjorde skillnad. Testa rensa och uppdatera i gps test och sedan starta om luren! :)

Last edited: 23 jul 2012
    Dupp gillar detta.
  4. Dupp

Dupp Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej och tack!
    Jag rensade agps och uppdaterade men startade aldrig om luren. Nu när jag läste ditt inlägg så startade jag om den och... jippie, fick låsning på 11 sat. på runt 3-5sekunder.

5. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra
    Najs att det fungerade!

6. ikon12

ikon12 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Hur rensar man agps?

Tack på förhand

7. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra
    Ett sätt är att ladda ner appen GPS Test och när du är inne i den så trycker du menyknappen och sedan settings så finns alternativet där.

8. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag fick också problem för några dagar sedan (och min flickvän med) med att gpsen vägrade låsa, nu är det ok igen, men undrar vad det berodde på? Jag använder också gps mycket och fick panik, laddade ner diverse gps fix appar, vet inte riktigt vilken av dem som löste problemet... :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

9. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    X200 Pro Mini + X8 Ultra
    Min första tanke var att det beror på hur jordklotet står i förhållande till satelliterna.
    Jag har för mig att det är så här det fungerar: aGPS använder sig av bl.a. Kontakt med dataservrar som berättar vart de viktiga satelliterna är som behövs för att få en snabb Låsning.
    Därför bör GPSdatan uppdateras emellanåt för att få hjälpen från aGPS. (min teori)