Jag ska åka till USA, nån som har koll på hur det är med använding av GPS, går det att köra google maps utan att det kostar en massa extra?
Både ja och nej. Google Maps laddar ju ner kartan allt eftersom du kör, så det kostar. Alternativet är att ladda ner offlinekartor till Maps, men det stödjer inte Navigering, ifall du tänkte använda det. Lösningen är normalt att använda ett navigeringsprogram som innehåller färdiga kartor eller att köpa ett simkort i det land man vistas...
Tänk på att det kan gå åt rätt mycket datatrafik när kartor laddas ner hela tiden så det är inte säkert att det är värt det ens med lokalt simkort. Alternativet är väl en gps-app där du laddar ner kartorna i förväg, t.ex. NavDroyd, TomTom eller någon av de andra. Här hade jag tänkt att hänvisa till GPS-sidan i wikin här men den är tydligen raderad.
Du kan ladda ner en area där du kommer vara med google maps och då går det att använda det utan internet
eller köp nåt gps program bara med hela usa som karta, kostar inte allförmycket och man har alla kartor sparade på telefonen och kan använda gps utan internet alls.
Jag brukar köra Waze i USA med lokalt simkort, rätt bra priser, finns mkt kontantkort med typ 1 gig data om man laddar på 10 usd etc, tänk på att alla operatörer inte funkar med alla mobiler, tror det är T-mobile jag brukar köra. Annars som sagt, kör google maps med cachat där du ska vara, men är ju ingen vidare navigationslösning.