Gps-kordinater på socialmedier

Diskussion i 'Off Topic' startad av navy36, 27 aug 2023.

1. navy36

navy36 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tja
    Är det möjligt att hitta koordinater om någon exempelvis lägger upp en bild på sitt svampställe på facebook?
    Hur gör man?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Jag har inte kollat men Facebook borde filtrera bort sådan info. Det du letar efter heter EXIF Location.
    Ta en bild och ladda upp på Pic2Map Photo Location Viewer för att prova.

3. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

Man går ut och hittar sitt egna ställe. Folk kanske har lagt mycket tid på att hitta sina ställen så sluta mygla och hitta eget.

Heleg gillar detta.
  4. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    En snabb googling visar att de tar bort EXIF-informationen.

Kristy och Buzz gillar detta.
  5. navy36

navy36 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så det är bara snack att man kan se var korten är tagna...?
    Jag vet att exempelvis i grupper med hemliga platser på fb säger de att man ska inte dela med kort med koordinater

Last edited: 27 aug 2023
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Bilder på Facebook är rensade från all sådan information, det är min erfarenhet och det tycks stödjas av inläggen ovan. Men om du fått bilden från en annan källa, så kan det mycket väl finnas exakta koordinater sparat i själva bilden.
    "Dela kort med koordinater", om de menar EXIF-datan så skulle jag säga att de är fel ute om de endast syftar på Facebook-uppladdning. Men det är ju möjligt att deras varning även gäller Instagram, WhatsApp, epost eller andra tjänster, där jag inte vet hur EXIF-datan hanteras. (Mer än att eposttjänster och ren filöverföring inte ska ändra EXIF-datan).

Inlägget i sig på Facebook kan väl också vara taggat med en plats, beroende på vad användaren gjort för inställning. Har inlägget i detta fall en sådan plats-tagg? Jag vet inte hur exakt den är, om det bara anges ett ortsnamn och inget mer, eller om det går att klicka på ortsnamnet och få upp en karta eller närmare angivelse.

Buzz och Kristy gillar detta.
  7. navy36

navy36 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Okej, tack för infon då kan jag dela svampställen och sånt utan att avslöja plats

8. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Om du visar en bild från skogen så bör det vara väldigt svårt att lista ut var bilden är tagen men om det framträder typiska strukturer (byggnader ex.vis) så går det ofta att söka efter motivet med ex.vis Google Lens och se var det kan vara taget.

navy36, Buzz och Kristy gillar detta.