Fråga: GPS och Googles platstjänst

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av serveraskyld, 3 maj 2012.

1. serveraskyld

serveraskyld Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en fråga om GPS och Googles platstjänst. I dagsläget när jag behöver använda GPS och Googles platstjänst så kryssar jag i det under inställningar varje gång och sedan avaktiverar det. Hur mycket av min mobila kvot använder det om det ligger på i bakgrunden? samt hur mycket påverkas batteritiden?

2. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    GPS används bara när du kör igång ett program som vill ha din "exakta" position, inget annars. Det kan ev. finnas något app som vill kolla din position i intervaller, så det kan ev. dra en del.

Platstjänster drar inte specillt mycket, av vad jag märkt.
    Det används medans gps inte har fått postionsinfo. Man räknar ut mobilens position med hjälp av närliggande wifi accesspunkter och masttorn. Drar EXTREMT mycket mindre batteri än vad gps gör, och många gånger när man bara ska använda maps räcker det i städer.

Öppnar jag maps inne i Västerås så får jag en position som brukar kunna vara ca 50m fel.

3. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Vet inte vad GPSn drar nu men när jag mätte på min symbianlur så tog GPS-datan ca 1kb per uppkoppling - dvs typ noll.

Som rufy skriver så går GPS bara igång när en app aktivt begär det, de flesta har den nog förbockad jämt. Jag har det och det är grymt mycket smidigare att slippa pilla igång den när jag är på språng och vill kolla kartan. Aldrig sett att den i batterigrafen annat än när jag aktivt använt den.