GPS och internet

Diskussion i 'Allmänt' startad av valleymountain, 26 jul 2009.

1. valleymountain

valleymountain Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare!

Har köpt mig en HTC Magic och är nöjd :) Använder GPS funktionen till geocaching och har installerat applikationen geobeagle!

Nu är det såhär att när jag slår på "Enable GPS satellites" under location så börjar den där symbolen med ett G och två pilar där uppe att blinka, den använder alltså operatörens nät, vilket kostar (???)

Är det inte såhär att mottagaren är inbyggd i mobilen, och att den alltså inte skall använda sig av internet (som kostar) ? Kan man på något sätt slå av ALL trafik av 2G/3G så att den bara använder den inbyggda mottagaren, eller måste den ha internetconnection för att få en bra precision? Hur mycket i pengar handlar det om egentligen?

Hjääälp! Enkel förklaring: Jag vill alltså använda GPS'en utan att det kostar, går det..?

Last edited: 26 jul 2009
  2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Ev använder hämtar den initial position från nätet. När GPS:en sedan är igång borde den inte använda nätet något mer. Fortsätter det blinka även senare? I datamängd rör det som om rätt lite.

3. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tror att det är precis så. Artikeln om assisted gås på wikipedia beskriver det så. Tveksamt om det går att stänga av. Skulle vara kul att veta om den datan räknas på ens datakvot. Man kontaktar ju bara basstationen.

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Självklart så går det på din datakvot då den inte enbart kontaktar basstationen. Vad som görs är att mobilen initierar en positionerings förfrågan som går iväg till en server hos operatören där din position beräknas och skickas tillbaka. Detta för att det ska gå snabbare att få kontakt med satelliterna.

5. valleymountain

valleymountain Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha, jag förstår! Så den använder det för att den snabbare & lättare skall hitta mig.. Aja, tror att det handlar om en datamängd på något runt 5 kilobyte / start isf.

Med mitt väldigt dåliga matematiska sinne borde det betyda detta, rätta mig gärna nu om jag har fel! Att om min telefon byter ut 5 KB per användning :
    5 kb = 1 / 200 dels MB
    Telenor tar 15:- per MB
    15 / 200 = 0,075 kronor!

Om jag har rätt (?) så är detta en väldigt liten avgift varje gång man startar GPS'en alltså, vilket är ganska försumligt.

6. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Din beräkning är nog korrekt, men man får tänka på om man använder sig av google maps eller liknande som hämtar hem kartorna så blir datamängden större.

Varför inte teckna telenors "Fri mobilsurf" för 59kr per månad?

7. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

När jag var i England gällde inte min vanliga prislista för data (så klart) men där debiterade de en minstakostnad för varje uppkoppling. Jag hade kommit mycket billigare undan om jag hade haft på data hela tiden för priset var bara 10sek/MB. Hur gör operatörerna här i Sverige?

8. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hur menar du nu, att du var i england med svenskt simkort?

Svenska operatörer har ju ofta 2 olika prisbilder, Xkr/MB eller någon form av fast pris per månad.

9. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Blev kanske luddigt. I Sverige har jag 1 Gigabrak för 99:- så därför undrade jag hur svenska operatörer debiterar när man inte har "fastpris".
    I England var priset 10sek/MB för där gällde inte mitt "fastpris". Vid varje uppkoppling debiterades jag då en viss summa oavsett om jag använde mig av data motsvarande pengarna (alltså i förhållande till de 10sek/MB) eller ej.
    Vanliga (svenska) samtals- och meddelandepriser var det dock.

10. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Varje operatör har lite olika priser men uppemot en 20kr/MB är inget ovanligt.

11. jokrsolutions

jokrsolutions Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Väcker en avsomnad tråd till liv...

Vad styr att GPSen ska använda uppkoppling i början för att positionera sig snabbare, är det Android eller Google maps appen? Om man använder en annan applikation typ Tom tom ,Nav4All fungerar de på samma sätt? Telefonen verkar ju inte skicka någon tyngre trafik via uppkopplingen men "vanliga" GPSer skickar ju inget.

12. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Kan påpeka att det inte bara är ungefärlig position som hämtas över Internet (vilket den inte heller alltid gör, beror på om operatörern stödjer detta). Den laddar även ned information om satelliternas banor så att det skall gå fortare att positionsbestämma. Utan detta tar det minst ett par minuter innan GPSen kan positionsbestämma. Med denna information så vet GPSen hur en enskild satellit rör sig och kan därmed räkna ut din positionen betydligt exaktare redan vid första GPS-ignalen den tar emot.

Detta gör bland annat att GPSen klarar av att ge en hysad poitionsangivelse även om du sitter i ett rum och enbart partiellt har fri sikt mot himlen.

13. jokrsolutions

jokrsolutions Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men hur kan en traditionell GPS hitta position snabbare? hårdvara?

14. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Åtminstone min GPS till bilen tar ett par minuter på sig. Den är dessutom ytterst känslig för träd runt omkring (den känner ju inte till satelliternas banor och om det då bara dyker upp någon satellit då och då, så kan den inte använda datat för att beräkna positionen). Enligt uppgift så måste den ha kontakt med flera satelliter "samtidigt" (minst tre misstänker jag) för att kunna triangulera fram positionen. Har varit nära att åka dit i fartkameror vid ett par tillfällen bara för att kameravarningen i GPSen inte triggat då man tappar mottagningen...

Mottagaren i mobilen verkar mycket "smartare" då den med ytterst bristfällig GPS-täckning ändå klarar uppgiften med bravur.

Nu kan jag inte detta i praktiken, men rent teoretiskt (matte och fysik kan jag) så behöver man ju inte ha flera satelliter samtidigt om man vet vilken riktning en satellit har när den dyker upp. Då skulle man ju kunna ta tre olika satelliter vid tre olika tidpunkter och triangulera fram var man befinner sig. Nogrannheten beror ju på hur mycket man rör sig och hur glest det är mellan satelliterna...
    ...för varje satellit som passerar så får man noggrannare position. Detta gör att man kan få en noggrannhet på ca 0.5m (om jag kommer ihåg rätt), trots att tekniken i sig bara medger ca 10 meter utan beräkning av differentiell position.

Snabba bilmottagare skulle kunna ha någon av dessa tekniker:
    - fler parallella radiomottagare som ger snabbare upptäckt av satelliterna och därmed snabbare beräkning av positionen
    - bättre radiomottagare som klarar svagare signaler
    - förprogrammerade saellitbanor (hur många års satellitbanor får man plats med?)
    - ???