Hej, jag funderar på att köpa en Blade för användning med Telia/Halebop-kontantkort. Första frågan - som kanske passar bättre under köpråd i sig själv - är om det är värt att ta den direkt från Telia eller köpa från Comviq och låsa upp? Hur brukar det fungera med garanti om man får problem och har låst upp mobilen och köpt den från mobiloperatörens butik? Jag antar att det är svårt att återställa ett operatörslås? Sen till det viktigare. Främsta anledningen till att jag vill ha en smartphone är för gps-funktionen. Den fick ju ett bra omdöme i recensionen, men frågan är om eniro-google maps och relaterade appar flyter och fungerar bra på den? Kan ni se att jag kommer stötta på några problem? Också eftersom jag ska använda kontantkort med maxtaxa och låg hastighet, cachning och sånt är nog ett krav för att det ska fungera bra. Jag menar alltså inte någon jätteseriös användning, men för att hitta till rätt port och dylikt eller spetsa in sig när man ska någonstans och sätter koordinater på förhand.. Tacksam för alla svar!
Google maps har inte navigering i sverige. Själv kör jag Navigon och tycker den fungerar utmärkt. Dock kostar den programvaran pengar.
Jupp.... Navigon är bäst tycker jag med. Kostar visserligen, men det är värt pengarna. Har aldrig strulat för mig.
Google navigering funkar i Sverige om man installerar "Maps Brut". Kör man englska får man dessutom en robotliknande turn-by-turn röst att skratta åt medan man kör.
Tack för alla svar! Ja jag tyckte mig minnas att jag sett att google maps fungerar i Sverige med någon fix. Och jag ska alltså inte främst använda den som bilgps - mera gå runt med, så det funkar nog. Det enda jag har funderat på är om det kanske vore lika bra med någon äldre begagnad modell för en femhundring eller så - eftersom tanken var en uppkopplad gps/sökmotor först och främst, samtidigt dras man ju in i hela smartphonehärvan när man ens börjar leka med tanken att ha en, för allt möjligt. Men någon som vet om det är lätt att återställa en mobil, eller om telefonhusen ens bryr sig?