GPS på kreta

Diskussion i 'Galaxy S' startad av robnil, 18 oktober 2010.

1. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Var på kreta förra veckan.
    Noterade följande:

NADA gps. Zip. Nothing. Man skulle kunna tro att det helt enkelt saknas sateliter över kreta.

Vad jag vill ha sagt är att det verkar vara väldigt stora variationer med gps-funktionen beroende på var i världen man befinner sig. Så rapporter från västkusten i USA kanske inte är helt relevanta här.

2. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag var i London förra veckan och fick inget som helst fix på några satelliter - GPS-test såg max tre satelliter och tappade dem konstant. Helt oanvändbar GPS.
    Tillbaka i Sverige började den fungera igen och låste på 7-8 satelliter med 5m precision... Mysko!?

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En vanlig GPS (utan A-GPS) brukar behöva lång tid på sig att lista ut var man är. Man brukar behöva tala om för den ungefär i vilket land man är för att den ska komma på rätt spår.

Hur länge provade ni att låta GPS:en söka satelliter? Räkna med minst 5 minuter för att få GPSen att fatta att ni inte är kvar i Sverige längre.

4. martook

martook Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag var på Kreta förra året behövde min vanliga GPS sägas till vart i världen jag var och sen tog det en bra stund innan den hittade rätt.... på Naxos i år behövde Galaxen hur lång tid som helst (typ, timmar...) innan den till sist insåg att jag inte var i Sverige längre. Sen när den väl hade insett vart den var i världen gick det bra nästa gång. Så, ge den en bra stund ute i det öppna, så ska det nog lösa sig.

5. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag kan tillägga att min kollega som hade en HTC inte hade några problem att få GPSen att fungera. Det är helt klart att det är något fel på GPSen i SGS - vilket förhoppningsvis kan fixas med ny mjukvara (men det kan förstås också vara ett hårdvarufel)