GPS-problem: Sjukt långsam positionsbestämning sen officiell ROM-upd.

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av joar, 16 maj 2010.

1. joar

joar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det ingen annan än jag som fått det här problemet?

Sen jag flashade till den nya, officiella ROMen från Acer så har det gått SJUKT långsamt för GPS:en att hitta var man är någonstans. Den har nästan tappat sin funktion då den behöver ~5 minuter för att hitta igen sig! Kör man appen "GPS Status" som brukade vara jättesnabb så ser man att den hittar tre, fem, tio, tolv satelliter - men det hjälper inte. Spelar ingen roll vilken app jag använder, Google Maps, Crow flight, GPS Status osv, ingen fungerar som de ska. När väl position TILL SLUT hittats så fungerar allt fint.

Någon som känner till en lösning? Eller ska jag testa att flasha om eländet igen? Tar ju sån tid att installera allt igen sen... :/

Tacksam för hjälp!
    /joar.

2. glimbrink

glimbrink Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Du måste våga flasha om och testa olika roms, om ditt problem är att det tar lång tid att installera allting igen efter så installera titanium backup det sparar alla dina program och user data och fungerar utmärkt.

3. Validus

Validus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Glöm inte bort att klicka i ephimeris download, utan den så går det skit segt.

4. Daniilo

Daniilo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lånar tråden :)

Funkar inte gps:n om man inte har en internet anslutning?

5. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har inga problem med GPS:n. Den hittar väldigt snabbt, oftast snabbare en två dedikerade GPS:er som jag jämfört mot.

@Daniilo
    Den funkar utan internetanslutning. Dock kräver dem flesta program en internet anslutning för att visa karta. Däremot om man använder my tracks eller liknande (visar hastighet och höjd blad annat) går det bra utan.

6. steve72

steve72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Likadant för mig, Väldigt seg + kräver i princip fri sikt.
    Med 0.14f så funkar det fin fint igen.

7. joar

joar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hm, märkte inte att jag fått svar på tråden... Måste missat fixa prenumeration på svar.

Nåväl! Jag får väl flasha om iaf då. :/ Jag har inte hängt med här på forumet på sistone, är det någon version av 2.1 som fungerar bra och utan konstiga frysningar odyl numera? Annars byter jag tillbaka till första ROMen tror jag, den vet jag iaf att den fungerar.

Tack för tipsen! :)

8. JonF1

JonF1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kör med 1.100.05(ihop med launcherpro, är hel nöjd!) med ephimeris download aktiverad och kan säga att min rikigt snabb på att hitta GPS'erna. Mycket snabbare än min Garmin GPS!
    Sitter jag inne i min lägenheten tar det ca 20 sec att få koordinaten på min telefon(Precis efter uppstart av telefonen).
    Använder "GPS status".