GPS- problem

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Gordon, 22 nov 2010.

1. Gordon

Gordon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sedan några veckor tillbaka, har som det verkar min gps i telefonen lagt av. Iallafall är den väldigt oprecis. Mitt tracking program endomondo hittar inga satelliter (run keeper fungerar inte heller). Google maps visar en position, men missar min verkliga possition med ca 500m. Har jag map programmet öppet när jag kör bilen så rör sig pilen så helt "död" kan gps'en inte vara. Någon som har eller har löst liknande problem.

Tack

2. S@llad

S@llad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Japp, har haft liknande trublem. Skickade in min lur för att den slumpmässigt bootade om sig (fick ett nytt mainboard). När jag fick tillbaka den fungerade inte GPS alls, den hittade inga satelliter på 6 timmar som den låg ute under bar himmel. Jag laddade ner GPS Status som har en funktion att ladda ner AGPS Data för att snabbare kunna lokalisera satelliternas positioner, men ingenting hände.
    Efter andra servicen för GPSen funkade den igen, men vet dessvärre inte var som var problemet.

3. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ingen aning om vad felet är för dig, Gordon... men jag är ganska säker på att problemet S@llad råkade ut för är Anovo...

4. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

*Hummm,, undra vad den här sake gör....wops *bröt av kretskortet*...asch, det märker de aldrig!,, vem använder ...vad står det..g...p....s...idag.. asch,, jag fixar lite här istället (ger sig på och byter skärmen) så märker ingen att jag har gjort det där andra*

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

@Wolfy

Eller bara... "Fan...fan..fan! Jag ligger efter i min dagskvot på reparerade telefoner! Jag skiter i ESD-skyddet det är ju alltid i vägen - går något sönder så är det ändå ingen som vet att det var jag som
    -försökte laga- den telefonen... *Visslar oskyldigt*"

6. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag har också haft problem då och då med att gpsen inte hittar satelliter men omstart har hjälpt, men störigt är det ju, speciellt om man kör bil och inte har tid att pilla på mobilen...

7. Gordon

Gordon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nä, nu har jag gjort hård återställning som en butik tipsade om eftersom att "det kommer ändå göras som första åtgärd om jag lämnar in telefonen". Ingen förbättring tyvärr. Får göra ett noga övervägande, men måste väl vara utan mitt <3 ett tag :cry:.

8. S@llad

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Var noga med vad du skriver i felrapporten till Anovo om du tänker skicka in den för rep.

9. S@llad

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Skrev detta till Anova innan jag skickade in telefonen för "omrep".

Felet är inte intermittent det fungerade inte efter mainbordsbytet vilket jag testat genom att följa råd och förslag på nätet där det jag testat är följande:

* Installerat GPS Status, GPS Toolbar och GPS Test. Inget av programmen har hittat någon satellit (In view 0 satellites i GPS Test)

* GPS Status har en funktion för att ladda ner almanackdata (A-GPS data) som telefonen använder för att snabbare beräkna satelliternas plats. (In view 0 satellites i GPS Test)

* 6 timmar med Google Maps under bar himmel och inga träd inom 100m (In view 0 satellites i GPS Test). Detta direkt efter att jag fått ett nytt mainboard för att telefonen startade om sig av sig själv.

* 1 timme med Google Maps under bar himmel och inga träd inom 100m (In view 0 satellites i GPS Test). Detta utförde jag direkt efter senaste servicen eftersom det var det telefonen var inne för att fixa men som inte fungerar ändå.

10. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Skumt det här med gpsen, idag hade jag problem att hitta satelliter igen när jag skulle köra till ett nytt ställe. Testade starta om som brukar funka men den fick aldrig fix under ca 30 min trots att den hittade upp mot 6 satelliter ibland enligt gps status. Sen hade mobilen av ett tag och på hemvägen funkade allt som det skulle igen och den hittade många satelliter. Det känns nästan som det är något glapp och den får kontakt med gpsen om man har tur när man startar den. Hoppas bara att det är någon mjuk bugg som htc snart fixat...

11. Gordon

Gordon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter att GPS:en varit stendöd i ca 3 veckor började den fungera efter ca 10 minuter på min löprunda. Sätter på Gps:en av gammal vana när jag springer. Sedan provade jag den senare i samma område. Det tog max 2sekunder innan den kom igång. Senaste gångerna har det återigen tagit ca 10-15 min innan jag får kontakt med satelliterna. Men nu fungarar den i allafall. Eller inte?

Last edited: 29 nov 2010