GPS-problem

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av New_World_Man, 5 jan 2011.

1. New_World_Man

New_World_Man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Idag var jag riktigt beroende av att min GPS skulle visa mig rätt väg i Göteborg.Jag skulle på jobbintervju,och skulle gå till fots.

I telefonen använder jag Wisepilot,som fungerar bra vanligtvis.Detta var dock den första gången som jag använde den till fots.

För det första så fick telefonen ingen signal från GPS-satelliten,utan den stod och tuggade i evigheter.Så batteriet krympte mer och mer,och jag försökte en tredje gång.Då fungerade det.

Man fick upp en karta över stan där jag befann mig,och en gubbe visades som föreställde min position.Även en streck ritades upp där jag skulle gå.

Problemet var bara att när jag gick,så rörde sig inte gubben på skärmen.Resultatet blev ju att jag gick för långt,eftersom den inte hängde med.Uppdateringen var efter jättemycket.

Är det så att bara för att det är ett långt avstånd till målet,i detta fallet 2,7 km,som den inte verkar att röra sig?

Varför tar det så lång tid för satteliten att hitta min telefon?

Nämnas bör att stället där jag stod var bredvid en rätt hög byggnad.
    Kan det ha betydelse för signalen?

Fler som haft problem med detta?

Tips?

Tacksam för svar,då jag ibland är väldigt beroende av GPS,och programmet Wisepilot.

2. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

vet inte hur det är med wisepilot men 2,7 km räknar inte jag som långt.. och den höga byggnaden kan ha stört mottagningen eftersom det krävs hyfsat fri sikt to the sky om den ska hitta några satelliter:cool: har du Agps aktiverat? och har du prövat nåt annat gps program? för att upptäcka om felet är i wisepilot el i hårdvaran tänkte jag

3. frotz

frotz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Använd google maps nästa gång. Jag har varit i nästan exakt samma situation där jag var i göteborg och skulle på en intervju. Då aktiverade jag gpsen och använde mig av google maps. Funkade skit bra!.

Sent from my U20i using Tapatalk

4. New_World_Man

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur aktiverar man A-Gps?
    Finns det fler inställning till Gps:n än under "Plats och säkerhet"?

Jag använde gång funktionen,och startade bredvid ett bilgarage utomhus.
    det tog 3 försök,och cirka 10 minuter innan den hade hittat signalen.
    Skall det ta så lång tid verkligen?

Sedan fick man en rutt uppritad på skärmen som visade hur man skulle gå,och vart målet var.Till en början gick det bra,men när man råkade gå fel så hängde gubben på skärmen inte med.Vände man riktning,syntes inte det på skärmen.

Hursomhelst gick färden in i Nordstan,och jag hamnade på andra sidan.
    Synd bara att målet var inne i Nordstan,men eftersom gubben inte hängde med på skärmen,märkte jag inte detta förrän det var för sent,och jag var ute på andra sidan Nordstan.

Lagom kul också att springa fram och tillbaka som en idiot i 5 minusgrader,och försöka räkna ut vart man skulle gå.

Bildelen fungerar dock kanon,men gå-delen var inte till någon vidare nytta.

Varför kan inte gå-delen uppdatera sig lika snabbt som bil-delen gör?

Det borde väl synas på skärmen att man rör sig, även när man går till fots eller?

Tacksam för svar.

mvh.

5. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

5 minus är ju nästan högsommarvärme:cool: tror det fungerar bättre när man kör bil för att bilen rör sej snabbare och då får den lättare att ta ut färdriktning

6. New_World_Man

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja,det låter rimligt.

Men Google Maps har väl inte navigation?

7. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Har bara använt Google Maps relaterade produkter typ My Track och där tror jag alldrig det tagit mer än typ 30 sek utomhus med A-GPS aktiverat. Ladda ner appen GPS Test och kolla hur lång tid det tar smt hur många satelliter du hittar (jag brukar hitta runt 10 st).

Nej. Allt du behöver är att slå på datatrafik och sedan aktivera "Använd trådlösa nätverk".

Du har appen Navigation från Google som är kopplad till Google Maps. Den är förinstallerad på din telefon.

Last edited: 7 jan 2011
  8. New_World_Man

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok,men jag brukar gå in på "Plats och säkerhet" och aktivera GPS:n.
    Sedan startar jag "Sänd och ta emot datatrafik".

Skall man inte göra det?

spelar det någon roll vilken GPS satellit man använder?