GPS-problem

Diskussion i 'Desire HD' startad av kentgoran, 11 okt 2011.

1. kentgoran

kentgoran Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Jag har som sagt lite problem med min GPS!

Jag rootade nyligen telefonen, och innan rootning och flashning av Radio så hittade den aldrig några satteliter, men nu med Radio_12.62.60.27_26.13.04.19_M och ARHD 6.1.2 så får jag in ett gäng. Det tar dock 2-3 minuter innan den connectar, och jag har testat att uppdatera a-GPS-data via appen GPS status, utan någon vidare lycka.

(Har för mig att jag läst en liknande tråd tidigare här på swedroid, men trots sökfunktion och febrilt letande kunde jag inte hitta den, hoppas jag inte vart korkad o missat något!)

Så, min fråga är, är det någon som vet huruvida det på något sätt går att minska start-tiden? (Kan ju tillägga att när jag är ute o kör med Maps Navigation så tappar den även kontakten, hände 2 ggr under 3 mil, det var ju iofs vid just den stunden inte molnfritt, men känns ändå sådär!)

2. Droid_276

Droid_276 Guest

Jag rootade för ett par dagar sedan för första gången. Innan hade jag en låsningtid mot satelliterna på kanske 30 sekunder utomhus. Inomhus gick det inte över huvud taget.

Installerade Fasterfix och Clocksync på market som kräver rootning.

Via fasterfix kan man ändra ntp-server vilket gör gps:en snabbare. Clocksync synkar klockan mot atomtiden vilket gör att det också ska fungera bättre. Ställ in europa på ntp-server så ska du se skillnad. Det gjorde jag! Får nu en låsning på ett par sekunder utomhus(och då snackar vi om kanske 8 satelliter direkt). Inomhus får jag också låsning mycket snabbare. Skillnaden är som dag och natt :D Så det rekommenderar jag.

Länk till dessa appar.

Fasterfix: https://market.android.com/details?id=com.Double.FasterFix&feature=search_result

Clock sync: https://market.android.com/details?id=ru.org.amip.ClockSync&feature=search_result

kentgoran gillar detta.
  3. fossilrony

fossilrony Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej jag hade också problem innan men jag har gjort 2 saker

1: Installerade en patch från xda länk till tråden :
    AGPS Patch DesireHD 2.1 | GET BACK TO RAPID GPS LOCK, CAN LOCK ONTO MORE SATS - xda-developers

Jag använde den här metoden . (Lägg filen du laddar ner på minneskortet):

Method 3 (easiest if you use a compatible version of CWR)*:
    1. Download the patch
    2. Boot into CWR (Clockwork Recovery)
    3. Mount /system/ partition (on the main menu, select the "Mounts and storage" option, then "mount /system")
    4. Flash the patch (on the main menu, select "Install zip from sdcard," then "choose zip from sdcard," and find the zip and select it)
    5. Reboot the device
    6. Review the NOTE section in Post #2.
    *This was built for and works on Inspire 4G and DesireHD versions of Clockwork Recovery.

Filen jag använde:
    DOWNLOAD Download the Google Specific build here. (Like it? Don't forget to click on "Thanks" and

2: jag öppnade luckan under blixten, där under sitter kontakterna till gpsen. Allt man behöver göra när man öppnat luckan är att försiktigt böja upp 2 kontakter lite så det blir bättre kontakt. Inget svårt alls och syns inte om man är försiktig.

Länk till youtubevideo som visar hur man öppnar luckan:

Desire HD gps antenna swap - YouTube

JAG HAR GPS LOCK PÅ 10 SATTELITER INOMHUS PÅ 10-20 SEKUNDER UTOMHUS 2 SEKUNDER

Lycka till

Last edited: 11 okt 2011
    antonholmstedt och kentgoran gillar detta.
  4. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

5. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Varför köpte du ny antenn när problemet ligger i att kontakterna inte ligger mot varandra.
    Räcket att ta bort luckan och böja upp kontakterna en aning och sätta dit samma lucka igen.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

6. kentgoran

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Tack allihopa för svaren, ska testa alltihop när jag kommer ut från bunkern i källaren till arbetsplats! :)

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk

7. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Nej det räckte inte. Kontakterna hade skavt bort det ledande materialet på plastbiten som är antennen.
    Fick ingen kontakt när jag försökte mäta motståndet mellan dom. Men nu med en ny funkar det fint :D

8. kentgoran

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Jag har nu testat att använda apparna FasterFix samt Clock Sync. Slängde även in patchen beskriven i 3e posten. Efter detta får jag GPS-lock i GPS Status på 5-6 sekunder, på 5-7 satteliter (Inte lika snabbt i Navigation, men det kan ju varit en tillfällig grej). Detta resultatet är jag onekligen nöjd med, så länge jag slipper in o bråka med hårdvaran, eftersom jag har en tendens att vara klantig när jag gör sånt! :D

9. kentgoran

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Fast, märkte precis, att trorts att gps status hittade 11-12 satelliter, så låste den aldrig min position, vilket inte navigation ville heller. Testade att ändra inställningar i Fasterfix (från Europe till Holland), den låste snabbare, men fortfarande utan positionslock.
    Ska testa att slänga in en annan av dom patcharna från XDA, stod något om att google-specifik inte funkade för alla. Hoppas fan det funkar, jag behöver ju gps'n imorgon, haha :D

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk

10. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Aha ok .
    Ja så teknisk är inte jag så jag kan mäta sånt.
    Men för mig räckte det att böja upp kontakterna.
    Knappt jag vågade det men det var busenkelt.

11. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Meddela gärna här hur det har gått med dom andra patcharna.

Tyvärr tror jag ändå att det är dålig kontakt vid antennen.
    Det är tyvärr vanligt.
    Jag garanterar att är du försiktig o gör som dom gör på videon kan du knappt misslyckas.
    Jag tog hängaren på en galje o sågade av o rätade ut med en liten liten böj på slutet som verktyg att putta upp luckan.

Det var med den manövern jag märkte den största skillnaden i att hitta o låsa satteliter

Last edited: 12 okt 2011
  12. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

När du söker satteliter, prova att trycka ner luckan med blixten medan du letar satteliter.
    Går det snabbare då så är det ett tydligt tecken på dålig kontakt.

13. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Efter att jag körde den rekommenderade patchen så kan jag inte få data-anslutning att fungera, någon mer som varit med om det?

14. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Vilken menar du.
    En agps 2.1 på xda tråden eller.
    Vilken patch är det specifikt .
    Är det den jag länkade till i tredje inlägget i denna tråden eller.

15. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Ja precis jag använde den rekommenderade 2.1 Google, och efter det får jag "Anslutningsfel" på mobilt nätverk. Kan det över huvudtaget ha med detta att göra, eller är det bara en nätstörning här (Linköping)? Har provat att rensa telefonen och lägga in Android revolution på nytt, och fick samma fel så antar att de filer som patchen påverkar återställs?

Uppdatering: Nu har jag data-anslutning igen, måste ha varit 3G-nätet som strulade! Får inte in satelliter dock men det är tyvärr som vanligt så återstår att bocka till kontakterna :)

Last edited: 12 okt 2011