GPS satellitloggprogram...

Discussion in 'Galaxy S' started by ulsa, Sep 27, 2010.

1. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Börjar tröttna lite på GPSen och dess onoggrannhet samt oförmåga att hitta satelliter. Jag har inte läst om någon fix som är 100%-ig och antar att problemet är hårdvarurelaterat annars hade det väl kommit något från Samsung för länge sen. Borde ju vara lättare att fixa än Froyo…
    Det enda jag f.ö. testat själv är att ändra i gps.conf till svenska servrar…

Min fråga är om det finns något program som loggar det som tex GPS Test visar dvs antal synliga satelliter, antal låsta, styrkan för dessa samt noggrannheten över tiden.

Tänkte att man i värsta fall kan använda resultaten från ett sådant för eventuell reklamation av telefonen, om nu inte Froyo-uppdateringen innehåller en gps-fix.

Eller är det så att det finns en fix som funkar för alla som jag bara missat???

2. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    testa JPK, jag har med avsikt inte skrivit något om GPSfunktionen där än eftersom jag inte gjort något längre test, men de snabba geocachetester jag gjort föll väl ut, medans jag innan trots div fixar inte haft bra resultat vid geocaching (exakt posbestämning oavsett program) utan bara vid användning av exempelvis runkeeper on the fly så att säga.

3. Nisse977

Nisse977 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Säger Samsung något om nån riktig GPS-fix eller köper man sig en telefon med kass GPS-funtion som inte går att fixa?

Har tänkt köpa mig en Galaxy S sen de dök upp på marknaden men har väntat på en buggfixad version ett tag nu..... :(

4. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    jävla skandal är var det är... börjar ångra mitt köp av SGS, det händer ju fan ingenting från Samsung... jaja.. är huvudet dumt får kropp och själ lida...

5. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har hört att GPSen ska vara helt fixad i FROYO!
    Är det någon som kör 2.2 som kan bekräfta detta, är GPSen fixad eller inte?

Jag tänker i alla fall vänta till den officiella versionen at froyo dyker upp, är inte GPSen fixad då så säljer jag mobilen!

6. ducken

ducken Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör Froyo 2.2 JPK och kan väl säga att min gps inte fungerar tillfredsställande. Dock så tror jag kanske att det kan bero på att jag knappt aldrig kommer upp i 3G-täckning där jag bor trots att jag enligt Tele2:s täckningskarta ska ha tillgång till Turbo 3G.

Skulle ta en tur med bilen igår och kolla rutten med myTracks, men fick aldrig låsning på GPS:en ens. Dock så hade jag dock då inte 3G utan bara G i iconen. Kan nog ha nåt med det att göra tror jag va? Så jag ska väl kanske inte säga så mycket än om den funkar eller inte. My 50 cents:)

7. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

GPSen har ingenting med internet att göra. så då kan vi nog dra den dystra slutsatsen att GPSen tyvärr inte fungerar som den ska!? :cry:

Om det är fler har något att tillägga så lyssnar vi gärna! :)

8. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    min gps förefaller fungera mycket bättre nu. Den har visat rätt flera gånger på raken vid geocaching vilket den inte gjort innan. behöver testa mer för att kunna ge definitivt svar, men 4ggr rätt på slump vet i tusan va.

9. Nisse977

MINA ENHETER

"Den har visat rätt flera gånger"......??

En gps ska visa rätt ALLA gånger annars är det skit i mina ögon. Jag har en gammal gps-puck som funkar prima, ska man behöva använda den till en modern telefon med inbyggd gps?

10. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen

My tracks låser direkt på GPS:en hos mig, går till och med genom fönstret här hemma :D

Testade åka en daglig sträcka jag har som "bus sträcka" (GASFOT!) med lite snirklar och kurvor, och jag kan följa det hela till minsta lilla kurva, inga som helst problem alls där.

Antingen vet jag inte hur en "vanlig bra GPS" ska vara, alternativet så funkar min GPS riktigt jäkla bra, frågan är bara vilket som är det rätta svaret?

Kör JM1 x 3 - PDA, CSC, PHONE.

11. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Men för fan, skärpning! Läs det jag skriver!! programvaran har varit ute i 2dagar och jag har bara hunnit testa en handfull gånger och det funkar avsevärt bättre ALLA de gånger jag testat, ja bägge 4 gångerna.

12. Stojfan

Stojfan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör oxå Froyo och min funkar inte riktigt som jag vill. Men, jag sitter och hoppas väldigt mycket nu, och håller tummarna för att gpsen är anledningen till förseningarna av realeasen. Är det så, så är det ju bara för underbart. Då vet man att samsung verkligen försöker.
    Skulle de va så att dom inte håller på att fixa den, så kan vi dra slutsattsen att det är hårdvarurelaterat, och då tycker jag att vi ska få lämna in för reperation, för man kan ju inte sälja något som är trasigt och sen inte göra något åt saken. Man skulle ju inte bli så populär som tillverkare då direkt :/

Jag är iallafall nöjd med min galaxy s, vare sig gpsen funkar som den ska eller inte. Ställer jag in accuracy till 300 i LbsTestMode så funkar den mycke bättre än övriga inställningar så. Låser satelliter fort som bara den. Och, den kan faktiskt fortfarande vara exakt även fast accuracy är så högt.

13. Nisse977

MINA ENHETER

Sorry man! Men jag tycker fortfarande att ditt inlägg låter som att den funkar nästan jämt, medan du faktiskt menar att den numera visar rätt alla gånger, vilket låter mycket bra!!

Kanske ska man våga köpa en Galaxy S ändå :D Jag var inne på att det är något fysiskt fel på luren och att det eventuellt kommer en modifierad version, men så är det alltså inte?

14. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Vad som är fel vet jag inte och jag vet inte om de uppdateringar som kommer är walk around eller en riktig lösning. Jag vet heller inte säkert vad problemet består i. Det jag vet är dock att det gjorts förbättringar, först började telefonen låsa på satteliter och nu då även ha bättre koll på pos.

Jag vill testa fler än ett par dagar för att definitivt kunna säga att det fungerar eller inte, men hitintills har det gjort det för mig på min telefon iaf.

(även då uppdateringar på andra plan i JPK som tillåter MMS medans jag är ansluten till wifi samt att mobil åtkomstpunkt fungerar. Så visst går det på rätt håll)

15. Nisse977

MINA ENHETER

Det låter prima :D

Last edited: Sep 29, 2010
  16. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

För mig har gpsen aldrig fungerat särskilt bra, har testat med JF3, JM2, JM5 och nu JM8.
    Tester har gjorts i skogen, nära huset, och i bilen. I bilen vägrar den låsa alls så där fungerar den inte alls, annars vandrar den alltid iväg o slutar fälja efter ett tag.

Skamligt måsta jag säga, min gamla acer liquid fungerade klockrent i jämnförelse.

17. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Får man fråga hur många du låser mot?
    testade min lite mera utförligt inatt då jag var ute och strövade runt lite, och min låser direkt utanför dörren på 10 st, minsta han nyttjar är 8.

18. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

den är jätte dålig på att låsa fast, den kanske låser på 10-12 st 1 sekund, men sen tappar den och håller på, å tappar alla osv... Jag har jämnfört med min polares nexus one o jag har inte en chans hans låser snabbare och på fler o han tappar inte signalen heller, sen går den aldrig över 40 i signalstyrka.

Jag får väl göra som alla andra och vänta på 2.2, annars blir det att reklamera och be om en ny enhet.

19. Bonez

Bonez Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag använder copilot och den funkar riktigt bra använde den i bilen,får muntliga direktiv o hela kittet. för samsungs egna tycker ja inte var nåt vidare....