Problem: Gps startar inte

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av immo, 28 jun 2012.

1. immo

immo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej hej.

Upptäckte igår efter en liten resa på en grusväg att gps:n inte fungerar, har inte testat den sen ICS uppdateringen, drar jag ned rullgardinen å river igång den händer ingenting. Program som använder gpsn klagar inte, men hittar självklart ingen gps.
    Någon som har någon idé?

Mvh. Magnus

2. PeoA

PeoA Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag råkade ut för samma problem. Självklart vid ett tillfälle då jag verkligen behövde använda GPS...
    Efter lite sökande på Internet visade det sig att man inte var ensam om problemet. För min, och andras, del var det väldigt enkelt löst. Startade helt enkelt om telefonen och vips, så fungerar den minst lika bra som den gjort innan med GB.
    När du ändå ska starta om telefonen kan jag tipsa om att låta den vara avstängd i ca en minut med batteriet avtaget. Då löstes ett annat problem som sög batteri å det grövsta.
    /Peo

3. Utacka

Utacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Tanka gpsfix deluxe, funkade för mig när ja hade problemet med gps efter ics! låt programmet köras i 15 minuter. prova först med de andra tipse först!

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

4. Atkinson

Atkinson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Kör med Glonass då. Noten har ju både GPS och Glonass. Glonass fungerar dessutom bättre i Sverige.

5. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Vart väljer man det`Jag trodde båda kördes samtidigt?

6. Atkinson

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det gör de väl också. Problemet är att TS skriver GPS när han/hon menar positioneringssystem. Som bekant har Noten både GPS och Glonass. Alltså borde TS kunna använda Glonass om GPS strejkar, då det inte är samma positioneringssystem.

För mer information se https://swedroid.se/glonass-eller-inte-glonass/

7. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Fick ICS igår, är ute på semester nu men kunde inte hålla mig då uppdateringen ploppade upp ota. Helt beroende av gps, men som sagt... En omstart räckte. Btw, Sygic som jag nämnt i andra trådar fungerar riktigt bra! Note är en utmärkt resekamrat. :)

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

8. chekov

chekov Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

GPS:n är mycket sämre efter ics uppdateringen, misstänker att dem tagit bort glonass då det alternativet inte längre finns under gps instälnningar?

Turfar en del så använder gpsen dagligen och att gå från en precision på 1-2m och några sekunders lock, till 20m och 10sec+ lock ibland börjar bli lite tråkigt.

9. Atkinson

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

GPS:n kan omöjligen bli sämre av att Glonass försvinner. Det är nämligen inte samma system. Ungefär som att säga att Coca Cola smakar sämre för att Vin & Sprit slutar tillverka Absolut Vodka. Lär dig skilja på äpplen och päron. ;)

10. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    nu minns jag inte exakt men gps satelliter är numrerade ca: 1-40 och glonass har
    ca:nr 60-90 man ser det lätt i gps status appar...

11. chekov

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HAHAHA, fan vad roligt man kan vara. Du förstår innan stackades satelliterna och dem låg under gps alternativ, därav ordvalet. Men för att få dumma fanskap som dig att förstå måste man antagligen förklara allt i detalj.

12. Atkinson

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nej, jag tycker bara att man ska försöka vara korrekt. Snart kommer det nämligen finnas 4 olika satellitsystem i kommersiellt bruk. Då håller det inte att säga GPS. GPS är inget samlingsbegrepp. GPS är USA:s satellitsystem.

13. chekov

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du förstår tydligen inte att jag skrev till en riktad målgrupp och gps/glonass återfinns ej under gnss, iom ics finns bara en "gps satellites". Du kan alltså inte välja mellan gps eller glonass.