GPS-tracker för cykel/elsparkcykel

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lejonel, 22 nov 2023.

1. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    704

MINA ENHETER

Någon som kan tipsa om en bra "gps-puck" som man kan gömma på cykel/elspark? Vill kunna spåra den via Android om den blir stulen, men även för att ha koll på vart ungarna befinner sig.

Finns det några bra puckar för ändamålet till Android?

wiper gillar detta.
  2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Hur funkar trackers utan abonnemang? Bygger på wlan eller hur kommunicerar dessa?

4. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Finns säkert flera varianter men den nämnda kräver simkort, dvs abonnemang. Men det är inte tillverkaren/säljaren som tillhandahåller abonnemanget utan man får skaffa själv på annat håll.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Aliexpress har en uppsjö att välja på som använder GSM/SMS. Skriv bara GSM GPS tracker.

Annars kommer ju dessa snart: Chipolo ONE Point for Google's Find My Device app - Chipolo

Det är airtags för Android helt enkelt. De är inte tillverkarspecifika, utan bygger på Googles Find My-nätverk, så kommer pingas av alla andra Android-enheter i närheten oberoende av tillverkare.

DanielÖ gillar detta.
  6. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    704

MINA ENHETER

Något sådant vore nice. Vad menar du med kommer snart?

Och bygger inte Samsungs tags på samma teknik?

7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google är inte färdiga med att lansera sitt Find My-nätverk ännu, men det kommer lanseras lite när som helst. När de börjar säljas på Chipolos hemsida är det lanserat. Egentligen skulle det vara lanserat redan i slutet på sommaren.

Samsungs taggar är inte Google Find My-kompatibla, utan de fungerar bara mot Samsung-lurar där användaren aktivt valt att aktivera att delta i Samsungs nätverk, så räckvidden blir ju inte jämförbar med Googles Find My-nätverk, som mer liknar Apples Find My-nätverk, där alla enheter ingår som standard i nätverket (som jag uppfattat det).

Det är därför mycket bättre att vänta på tex Chipolos Google Find My-taggar, än att köpa Samsungs.

Jag hoppas flera användare kan lägga till samma taggar bara, så man slipper notisen om att en tagg följer efter en. Om man färdas med en tagg som inte är reggad på ens lur/konto, så kommer luren ge en notis som varnar om att man blir spårad nämligen. Det är rätt störigt. Detta gör också att det är inte är supereffektivt för att stoppa tjyyven, men notisen dröjer ofta ett tag, så man har tid på sig om något är snott i nära tid, särskilt om taggen är gömd på ett sådant vis att den är svåråtkomlig.

8. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    köp en mini GPS-tracker GF-22 och stoppa i kontantkort och ladda med 50kr Amigos
    håller några månader
    sen kanske du kan koppla så att den laddas av elsparkcykeln

en tracker som varnar tjuven tappar ju hela sin funktion
    funkar säkert jätte bra till resväskan

finns det funktion så man hittar vart trackern sitter eller varnar den bara ?

Last edited: 22 nov 2023
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror du kommer kunna få hjälp att hitta den med, så du kan ta bort den. Tanken är att man inte skall kunna spionera på folk utan att de vet om det, men det är som sagt en fördröjning innan det kickar in. Man måste färdas tillsammans med taggen en bit/viss tid först, innan den varnar.

Man kan också skanna efter dessa taggar om man har rätt verktyg installerade på telefonen, de använder ju vanliga Bluetooth bara och är synliga, men sedan måste du ju hitta ett sätt att avlägsna taggen på också. Kan vara knepigt beroende på var man gömt den.

Det är mest att puckarna är väldigt små, billiga och att du bara behöver byta batteri vartannat år osv. som gör dem attraktiva vs de större och mer energikrävande GPS-baserade systemen. Beror lite på vilken säkerhet man behöver/vad det handlar om för objekt.

Är man bara snabb nog fyller de sin funktion, men man kan ju inte vänta flera timmar efter att prylen blivit snodd, utan man måste vara snabb på det. Tjyven kommer ju som sagt se att det finns en tagg förr eller senare.

Handlar det om något väldigt dyrt, typ en finare spark, då är det rätta att både köra en tagg+GPS skulle jag säga. GPS är ju inte helt vattentätt heller eftersom det är rätt känsligt för om man placerar den inomhus eller under tak, vilket inte har större betydelse för taggen, då det i ett bostadshus, gemensamt garage etc. i regel alltid finns andra enheter inom BT-avstånd. Jag får min airtag jag glömde i resväskan i källaren regelbundet pingad av grannar som går förbi utrymmet, och det är under jord, där en GPS-enhet sannolikt inte fått någon mottagning.

Last edited: 22 nov 2023
  10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Men skrivs att en del av de länkade inte kräver sim-kort? hur kan de då funka?

11. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    541
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    om GPS ritar färdvägen på kartan så kan man se vart den tappade kontakten

12. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

13. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Om trådskaparen skulle ha Iphone så är det bästa att köpa Airtag.
    Om trådskaparen har Android så skulle jag säga, i likhet med några ovan, att det bästa är att invänta Googles "Find My"-nätverk med tillhörande produkter. Ska lanseras "i slutet av året" tror jag var det sista som sades, jag hoppas de uppfyller det.

14. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Många verkar prata om just Chipolo. Varför just det företaget? Är de Googles största "Find My"-partner, är de kända för att vara pålitliga sedan innan, eller något särskilt skäl?

15. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror de är de enda som annonserat en produkt som går (...gick) att förbeställa till Sverige så här långt. Det kommer säkert många fler produkter från olika tillverkare i sinom tid. Vore inte förvånad om Google släpper en egen tagg också.