GPS

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av petae, 2 mars 2011.

1. petae

petae Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har hört mycket kritik riktas mot gps:n, att den tappar satelliter och mäter dåligt. Själv överväger jag att köpa sgs, men vill gärna ha en fungerande gps då jag löptränar en del och vill mäta min löpsträckamed telefonen .
    Är gps:n fixad nu (kanske via nån uppdatering), eller är den fortfarande dålig?

Mvh P

2. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

För mig är gps'en helt okej och felar inte så mycket som de historier man hört om.
    Köpte min begagnad och den är svensksåld, 2010-10-09 på OnOff.

Har inget negativt att säga om gps'n av mina egna erfarenheter, när jag använt den med runkeeper pro.

petae gillar detta.
  3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

petae gillar detta.
  4. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Som vanligt på forum hör man mest från dem det INTE fungerar för, men jag tror ändå att SGS:en fortfarande har problem med GPS:en. Särskilt om man äger en "riktig" GPS som man kan jämföra med.

Subjektivt svar jag vet :-) Det jag vill säga är mest: Förvänta dig inte en superbra GPS.

Allra bäst är väl att kräva att få testa GPS:en genom att få gå ett varv runt kvarteret med telefonen och se om GPS:en hänger med (du får väl lämna en laptop eller liknande som pant under tiden). Det verkar vara hyfsat olika på olika exemplar. Vissa får inte GPS:en att fungera bra alls medan min funkade uruselt ända till jag skruvade upp telefonen och böjde upp kontakten en aning. Nu funkar min GPS bra, men den är slöare än en "riktig" gps och inte riktigt lika noggrann.

petae gillar detta.
  5. petae

petae Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren, uppskattar det.
    Blir lite osäker på hur jag skall göra. Har fått mobilen stulen och behöver köpa en ny snart. Om jag köper en sgs blir det en ny, som du föreslår Akilles.
    Sgs 2 kommer inte förrän sommaren eller?

6. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

6 maj står det här. Men priset känns inte så lockande :ehm:
    http://www.play.com/Mobiles/Mobile/4-/18911977/Samsung-Galaxy-S-II-16GB-Android-Sim-Free-Unlocked-Mobile-Phone/Product.html?searchstring=galaxy%20s%20ii&searchtype=allproducts&searchsource=0&urlrefer=search&source=9593&_$ja=tsid:11853|prd:85386

(mitt första inlägg var mer som en varning)
    En begagnad Galaxy S tycker jag är oerhört prisvärd just nu. Bättre telefon för ~3000 kan du inte få :) Men sen så är det ju det här med gps:n

Det bästa vore om du kunde få testa gps:n såsom elof säger.

petae gillar detta.
  7. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Gps:en är bättre men fixad skulle jag inte säga. Min är från början på september så den tillhör inte den "fixade" batchen. Ändå är den fullt användbar numera och har vid flertalet tillfällen använt den som bil-gps utan problem. Ett alternativ är att köpa en nexus s. I princip samma telefon men alla problem med galaxyn har de fixat. Finns nån här på forumet som säljer nya för ca 4000.

petae gillar detta.
  8. lagergren

lagergren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Läste här på forumet att telefonerna som är gjorda efter oktober/november så ska hårdvaruproblemet vara fixat, stämmer det?

Köpte min ungefär sista december, och min gps visar ibland helt rätt, men ibland ligger den några meter framför mig, tror ni det kan fixas med uppdateringen 2.2.1 (JS5) där dom tydligen har fixat och donat med gps'en?
    På XDA developerstråden skrivs det "-GPS is more acurate and fast"
    Vad tror ni?

9. lagergren

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Missade ditt inlägg totalt, struntar i att redigera mitt, men som du ser så fråga jag om telefonerna som är gjorda efter oktober/nov är fixade, stämmer det alltå? köpte min typ sista december.

Kan dom 5 - 10 - 20 meter som min visar fel fixas med uppdatering av mjukvara?

Last edited: 2 mars 2011
  10. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jag har för mig att det var i slutet av oktober som det ska ha ändrats.

Jag har haft ett rent h-vete med min gps sedan jag köpte den, fullständigt oduglig, gick aldrig att få satelliter att låsa, och när jag äntligen började få satelliter att låsas så var positionen över 100 meter fel. Spelade ingen roll vilka fixar jag försökte mig på (testade dock aldrig hårdvarufixen).

Har därför aldrig använt gps-funktionen alls, men i söndags testade jag ändå, när jag körde bil och hade en riktig gps med mig, att använda SGSen parallellt, och döm av min förvåning så fungerade den faktiskt nu. Har installerat JS5 sedan en tid tillbaka, så kanske har det lyckats med den uppgraderingen.

11. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Den bör vara fixad såvida du inte fick ett exemplar de haft i lager i månader. En gps har vanligtvis under 20 meters noggrannhet under bra förhållanden så jag tvivlar på att en mjukvaruuppdatering kommer göra den mer ackurat.

Edit: med bra förhållanden menade jag så länge du inte är mitt inne i stan med höghus runt omkring.

Edit nr 2: du kan även prova att stänga av använd trådlösa nätverk i inställningar då dessa ibland pekar helt fel.

lagergren gillar detta.
  12. lagergren

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det kan jag ju faktiskt testa, har inte trådlöst hemma och använder bara 3G nätet :)
    "Use sensor aiding" ska väl vara i kryssad? för direktöversätter man texten så står det ju helt enkelt "förbättra positionering" ( har på engelska ;P )

Bjarne det där lät ju faktiskt ganska positivt, fick svar från Donre med så jag citerade honom.

13. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Vet faktiskt inte vad sensor aiding innebär men ha den ikryssad om du vill. Att den använder trådlösa nätverk innebär att den bestämmer positionen med hjälp bl a triangulering. Detta påskyndar själva "position-fixen" när du använder gps fast ibland visar det helt fel. Uppemot en km fel har jag uppmät vid ett par tillfällen. Om du är intresserad kan du läsa lite mer om det här http://en.wikipedia.org/wiki/GSM_localization

14. lagergren

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

alright, fick dock problem, när jag kryssa ur trådlösa nätverk försvann mitt 3G och jag fick ett R över täckningsstaplarna. Jag trodde trådlösa nätverk innebar bara wifi nätverk, alltså inte vanligt 3G. Just nu när jag skriver detta verkar det fungera dock, vad innebär det? vad är "Roaming"?

15. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Roaming är när du är utanför din operatörs täckningsområde och behöver låna/använda en annan teleoperatörs nät.

Men 3g nätet ska inte påverkas av att du bockar ur att använda wifi för att få bättre täckning/exakthet på gpsen. Låter som ett tillfälligt problem som kom samtidigt som du ändrade i inställningen.

16. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Kan lägga till att JPY-modemet är det bästa jag använt för GPSen. Är som natt och dag med den.

17. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har nu testat SGS, Desire och iPhone 4 en hel del och jag kan säga att ingen av dem kommer nära tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76145
    Den klockan är mycket mera exakt än alla dem 3 mobilerna. Mobilerna diffar mycket mera från gång till gång om man springer samma sträck.
    Behöver man bara GPS och inte pulsmätare så får man samma klocka för under 1000kr.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76144

18. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag utförde själv hårdvarufixen och sen dess har jag helt klart varit nöjd :D