Problem: Gränssnittet har tyvärr stoppats

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av baggarn, 19 jun 2012.

1. baggarn

baggarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick helt plötsligt när jag spelade rumble "Gränssnittet har tyvärr stoppats" med en transparent grå skärm bakom. Det fanns 2 knappar: rapportera och stoppa om jag minns rätt. Jag tryckte på stoppa och fortsatte även fast skärmen blev lite utdragen. Jag märkte sen att de 3 huvudknapparna i botten var borta. Sen kom samma meddelande upp igen, men den här gången kunde jag inte trycka på någon knapp och det här låg över menyn från powerknappen. Jag kom alltså inte på något att göra förutom att dra ur batteriet.

När jag startat om telefonen får jag samma problem efter 1 minut, drar ur batteriet igen och startar upp igen. Samma fel uppstår utan att jag har någon app igång och då jag inte tryckte på någon knapp vid första felmeddelandet så startade telefonen om sig efter 5-10 sekunder. Det händer en gång till innan telefonen inte längre lyckas boota. Jag fastnar hela tiden på den lilla laddningsanimationen.

Finns det något att göra förutom att försöka mig på en hard reset?

Jag har kört svenskt icke-rootad vanilla-ics alltså 4.0.2.

Last edited: 19 jun 2012
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

kul sammanträffande.. jag har börjat få FC på alla möjliga appar lite då och då.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har du testat att via CWM välja "fix permissions?"

Via terminal-app
    För att exkevera "fix_permissions"-scriptet från enheten:
    Öppna din terminal-app och skriv dessa kommandon en efter en.
    Kod:
    su
    fix_permissions
    Via ADB
    Kod:
    adb shell fix_permissions
    Via CWM
    Starta om i CWM och välj advanced->fix permissions

Mer ingående förklaring
    In Android, each app runs as its own UID (user ID) just like multiple people would have their own UID on a big UNIX system. The reasoning is the same, to prevent apps (people) from messing with each other's data. The data for each app has to be 'owned' by the UID the app runs as, and additionally the app itself (.apk file) has to be that same UID. Unlike big UNIX systems, these IDs are stored in the packages.xml file in /data/system. This file, in addition to storing UIDs, stores the android permissions of each program as described in its manifest (permissions like writing to the sdcard, monitoring phone state, turning wifi on and off, accessing bluetooth, etc). If the file is damaged, deleted, or otherwise unreadable, it is regenerated. The app UIDs are assigned initially in the order you install them (10001, 10002, etc.). When the packages.xml regenerates, it grabs the Android

Credit till Cyanogenmod-wikin.

Spooky gillar detta.
  4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jodå jag kommer ihåg sen min galaxy s jag har bara inte fått tummen ur röven ännu ;) tack dock ;)