Problem: Gråspräcklig skärm

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av HTC_boy, 1 maj 2017.

  1. HTC_boy

    HTC_boy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, köpte min s8 igår å märkte att översta 1/5 av skärmen är ojämn i färgen, det är gråspräckliga segment på skärmen som syns bäst på vit bakgrund men finns ovasätt färg på skärmen. Har försökt ställa in skärmens färg men problemet är fortfarande desamma. Svårt att förklara exakt hur de ser ut men typ som om skärmen är "smutsig".

    Är de någon mer som har upplevt samma problem med skärmen? Var inne på Telia idag å på dom så att dom skulle skicka iväg telefonen på lagning som jag förstod. Tycker det låter konstigt att de skickar iväg en ny telefon på lagning istället för å byta? Sen är väl inte vattentåligheten kvar om man byter skärm på den om dom ens får laga en ny telfon när den är defekt från början?
     
  2. CaptainMorgan

    CaptainMorgan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Du har rätt att byta din mobil till en ny inom 14 dagar från det att du hämtade ut den. Är du inte nöjd så ska du byta den.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 269
    Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det beror på hur han köpte den. Köptes den eller hämtades fysiskt i butik så behöver de inte byta utan utan kan kräva service. Om han beställde den online och hämtade ut den på något annat ställe än en Telia-butik så har han 14 dagar enligt distansköplagen.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Ta gärna en bild på hur det ser ut.

    Men som det låter på din beskrivning är det verkligen inget som du ska acceptera på en ny telefon. De bör givetvis byta ut den omedelbart som DOA (Dead On Arrival). Du kan testa att använda det begreppet och se om det ringer någon klocka hos personalen...
     
  5. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Nej, DOA tiden gäller oavsett hur och var den är köpt. Minst 7 dagar DOA oavsett tillverkare.
     
  6. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 6
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    600 lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 7
    Samsung Galaxy Watch 5 PRO
    Förutom Apple som inte lämnar någon DOA tid.
     
  7. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Ja ok, dom erbjuder dock ett synnerligen smidigt utbytesprogram i deras egna butiker!
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 269
    Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Kan lova dig att långt ifrån alla kedjor "nyttjar" detta.
     
    jnsson gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 049
    Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dessutom är det ingen lag på det
     
    dannejanne gillar detta.
  10. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Ok, berätta gärna mer om din kunskap isf.
    DOA är något som tillverkarna erbjuder och har inget med butikerna i sig att göra. Butikerna får en ny enhet skickad till sig alt. pengar (rfc). Med det sagt så kostar det inte butikerna något alls. Låter som skumrask butiker som försöker dölja något som de inte finns anledning att dölja.

    Det handlar inte om någon lag, det är de riktlinjerna som samtliga tillverkare för tillfället erbjuder. Och sålänge de erbjuder så gäller det. Det är inte mer lag än något annat erbjudande som flerårig garanti eller cash backs eller tillbehör utskickade efter köp, vad som.

    Edit: poängen är att butikerna ska inte sig in och ändra på riktlinjer givna av tillverkarna :-)
     
    Last edited by a moderator: 7 maj 2017
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Min S8+ har samma problem. Det syns tydligt när man scrollar text mot vit bakgund. Det syns att något sitter fast och inte rör sig, ungefär som smuts. Men det går inte att torka bort. Mycket irriterande.

    Tillägg: det verkar minska när man ökar ljusstyrkan.

    Jag har fyra horisontella mörka "band" över skärmen som knappt syns men ögat reagerar på det när man scrollar.

    Verkar vara ungefär samma avstånd mellan banden så antagligen är det relaterat till skärmkonstruktionen.

    Frågan är om alla skärmar är så här. :ehm:

    På denna bilden ser man hur flammig panelen är. Och det tydliga strecket rakt över. :ehm:

    Blir DOA på denna. Synd när skärmen i övrigt är så bra.

    IMG_4431.JPG
     
    Last edited by a moderator: 7 maj 2017
  12. Larsgmb

    Larsgmb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    2 138
    Mottagna gillanden:
    723
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Tråkigt:ehm:
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har nu bytt till en ny S8+ och den är likadan. Strecket sitter på exakt samma ställe... Kommer vänta en stund innan jag byter igen, kanske haft otur och fått från samma batch.
     
    Larsgmb gillar detta.
  14. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ajdå.. inte bra inte bra
     
    Larsgmb gillar detta.
  15. Optimistjolle

    Optimistjolle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S8
    Jag har ett annat skumt problem som jag upptäckte idag.

    Tog på mig solglasögon ifrån polaroid (polariserande) och jag såg två svarta fläckar på skärmen. ><
    Vrider man skärmen blir skärmen svart och fläckarna vita.
    Kollade på tjejebs s7, men ingen tillstymmelse på den.

    Någon annan som upplevt samma problem?
     
  16. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kan detta vara samma problem som jag upplevt på tidigare Samsungmodeller med amoled? Googla "Black spots amoled"
    Om det är samma problem så här det med tillverkningen att göra, men trodde dom blivit bättre på detta då jag endast märkte av det på Note 1, S3 samt Note 2

    Alternativt så lider din panel av banding vilket är vanligt på oled-tv, även gör handlar det om brist i tekniken vid tillverkning.
     
  17. Optimistjolle

    Optimistjolle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S8
    Skall försöka ta kort på det, för det det för bebrövligt ut.
    Tack för tipset, skall kolla upp det andra.

    *Edit

    Kollat upp detta nu och det visar sig att det var skärmskydder (Zagg HD Dry) som var orsaken till problemet.

    Kollade även upp black spotsen, verkar jäkligt otrevligt.
     
    Last edited: 20 jun 2017