Fråga: Graviton ROM?

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av Samsung_ROM_suger, 18 nov 2013.

1. Samsung_ROM_suger

Samsung_ROM_suger Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter updatering till senaste firmware med Android 4.3 så blev telefonen helt värdelös. Totalt kass, småhänger sig, äter batterier som bara den, appar fungerar inte, det går inte att säkerhetskopiera... You name it.

Slog nyss på "Återställ telefonen" för att se om det överhuvudtaget gör att det går att få den fungerande på något sätt.

Detta ledde mig till att söka mig till andra ROMs, för Samsungs verkar ju kasst. Hittade Graviton, som verkar skitsnyggt och bra: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2372742

... men jag har aldrig flashat om någon telefon, och vet varken hur man gör, eller något av det. Vet inte ens om det går att använda den där "Graviton"-ROMmen i Sverige.

Går det, eller måste vi ha någon svensk version av en ROM?

2. Luddeethor

Luddeethor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om jag förstod det rätt så får du välja vilken kernel du vill ha i aroma installern. Där väljer en som är till för vår. :)

Ang. att flasha och roota så rekommenderar jag att söka på Internet: how to root i9505 with cf-auto-root. Efter det så försöker du hitta någon guide (helst på Xda) som visar dig hur du går till väga. När du har rootat telefonen så säkerhetskopierar du alla appar med titanium backup.

Efter det så flashar du ett custom recovery på samma sätt som du rootade (googla hur).

Efter det så lägger du över rommen + gapps till telefonen och bootar in i recovery och wipar systemet, data, cache och dalvik cache. Sen flashar du rommen + gapps.

Om något går fel under installationen så kan du flasha stock (googla hur).

Lär dig hur du gör om nåt går fel innan du sätter igång med att leka med systemet!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Samsung_ROM_suger gillar detta.
  3. Luddeethor

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Edit: inga gapps behövs för den rommen. Gapps behövs endast för aosp rommar.

Samsung_ROM_suger gillar detta.
  4. Samsung_ROM_suger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Har inget att säkerhetskopiera, har redan nollställt den till fabriksinställningar. Ville bara bli av med ALLT. Det går ju att manuellt installera allt man vill ha igen.

Jag vill bara nolla den, få in Graviton och sedan köra in allt app-för-app, skriva in Google konton och allt manuellt. Det är inget problem, bara jag är säker på att inga spår av Samsung-bajs hänger med. :)

Så om jag har förstått det rätt, så ska jag först roota telefonen. Googlar efter det och fixar, check!

Sedan...

lägger du över rommen + gapps till telefonen och bootar in i recovery och wipar systemet, data, cache och dalvik cache. Sen flashar du rommen + gapps.

Jag antar att ovanstående hänger ihop med en planerad övergång där man kör en backup som man vill återskapa, för att slippa göra allt det jag ska göra? Min övergång är inte planerad. Telefonen fungerade så asdåligt, att jag inte vill ha någon recovery, jag vill bara ha en ren osmutsad clean install. Sedan kan jag installera apparna efteråt.

Så jag letar efter en kernel till att börja med (ska googla efter det...), och försöker sedan flasha telefonen. :)

5. Luddeethor

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du måste ha ett custom recovery för att kunna flasha en ROM. ;) Du behöver inte vara orolig för att någon Samsung-grej ska följa med.

Du behöver inte leta efter en kernel. Under installation så då du välja en. Välj då den rätta (info om det finns i xda-tråden).

6. Samsung_ROM_suger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha, tackar! Har hittat en tråd på xda-developers som jag försöker lusläsa... :)

7. Luddeethor

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Bra! Det bästa du kan göra är att läsa på en massa för att få en förståelse för vad det innebär att flasha sin telefon. :)

Last edited: 18 nov 2013
  8. Samsung_ROM_suger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag läst så ögonen blöder... Men kan inte begripa. Jag har "rootat" telefonen nu, och gjort en backup med Titanium backup. Men sedan är det tvärstopp.

Allt jag läser om att få i själva ROMmen (Graviton_S4_v1.6.zip), flasha ROMmen, handlar om att hålla in knappar för att komma in i "recovery mode". Men jag har inte fått någon recovery mode, eftersom jag har gjort någon "CF-auto-root".

Hur sjutton får jag in Graviton.zip i telefonen? I is going crazy... :( Jag har i alla fall inte förstört telefonen än. Men inte lyckats med annat än roota den heller verakr det som.

9. Samsung_ROM_suger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, förresten, jag har installerat en "ROM Manager" också, men den har inte S4 som ett alternativ när man ska välja telefon. Och sedan har jag installerat en "Quick Boot", men när jag med den får telefonen att gå in i "Recovery Mode", så ser det helt annorlunda ut mot alla guider jag sett, och jar hittar inte alternativet att flasha...

10. Samsung_ROM_suger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skam den som ger sig, så jag gav mig på att flasha den även om texten inte såg ut som på de youtubeklipp jag hittade... trodde att jag hade tillverkat en dyr tegelsten ett tag... men nu har jag fått... än en gång en grund-installerad stock-S4. Jippie. :(

11. Samsung_ROM_suger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yey, jag fick till det till slut! HAr läst om att en del hade problem med wifi? Fungerar bra.

... men den hittar inte mitt SIM-kort... omg. Jag fick välja mellan tre olika kernels vid installationen, gissar att jag valde fel (eller att jag skulle ha laddat ner någon annan kernel som är mer svensk eller något...).

Efter att ha backat till Samsungs original ROM så fungerar SIM kortet igen. HAr inte tid med det här längre... Tack ändå för hjälpen, men det känns som jag ger upp för tillfället. Måste kunna jobba och använda telefon i jobbet, och nu står julrushen för dörren och allting...

12. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Prova cyanongenmod installer annars. Busenkelt. Google :-)