Grejen med Miui?

Discussion in 'Allmänt' started by Mushu, Jan 7, 2011.

1. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har under den senaste veckan prövat på ett antal olika ROMs och kör för närvarande med Miui. Kommer med all sannolikhet att byta tillbaka till Oxygen då jag stör mig bl a. på vissa aspekter av det iOS-liknande upplägget och saknar vissa saker, men måste säga att jag är alldeles löjligt förtjust i hur responsiv och fin Miui känns.

Kan inte låta bli att undra: vad är det som får det att kännas så? Får samma känsla av att leka med iOS4, och kan inte för nåt i världen komma på exakt vad det är som ligger till grund för den känslan i UI:t. Det vore bra att veta exakt vad det är för egenskap man letar efter i nya ROM utan att behöva flasha om bara för att svepa skärmar fram och tillbaka ;)

Har någon av er möjligtvis kommit på vad hemligheten är? Hur gör Miui för att lura mig och min telefon så fullkomligt? :o Är det bättre gpu-användning? Är det bara maxfart/OC på processorn? (setcpu leker inte snällt med miui på min lur) Använder kineserna wifi:t för att mecka med min hjärna???!

2. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte direkt svara på vad de har gjort med den som gör att det flyter på så pass bra som det gör. Tycker just nu att miui med launcher pro och du har snyggaste och snabbaste som går att få till android idag.
    Jämförde lite med en iphone4 härom dagen och tyckte att den faktist kändes segare än min N1 med MIUI. Kommer säkert att få folk som inte håller med om det. Men det är ju subjektivt hur man upplever det.

Men hur kan de lura dig till att det går så snabbt som det gör. Skulle säga att det är blandning mellan optimering samt att de har lite andra animationer som gör att det "händer" mer på skärmen när du trycker på något.

Kan starkt rekommendera att installera det och testa i alla fall.

Mushu likes this.
  3. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Var ett tag sen jag körde Miui, men visst ska det gå att stänga av iOS menyerna och få de vanliga tillbaka? Menar om man inte vill att sin lur ska se ut som en dålig kopia..

4. infexis

infexis Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Helt rätt

5. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jösses, tänkte inte ens på att använda LP med miui! Antog nog omedvetet att det skulle bara sega ner, men så är ju uppenbarligen inte fallet :)
    Det sistnämnda låter troligt (och det vore kul att kunna visa på de olika knepen), är dock mkt nyfiken på vad det är för optimeringar som gjorts. Är det en miljon smågrejer eller är det saker som många andra utvecklare relativt enkelt kan använda sig av? Förstår att Miui på något vis är baserat på Cm via Defrost, men undrar om jag tycker att de känns lika lena.

absolutely :D några detaljer som inte riktigt funkar som de bör dock, t ex. att batterianvändningsfönstret visar nästan vit text på vit bakgrund och att temahanteraren inte verkar funka vad jag än använder för patchar och fixar >_< GRR.