Greklands kris, påståenden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 29 sept 2011.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har kalaskass koll på vad som händer i Grekland just nu. Vet självklart det gemene man vet men inte mer. Såg en rätt hård status på Facebook idag och ville helt enkelt se ifall det finns någon här som vet ifall några, och isf vilka, påståenden som faktiskt stämmer!

Även ifall mycket låter rätt roligt så måste det ju ligga något till grund för påståendena...

2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Enda som jag vet med säkerhet är att Grekerna vill gå i pension väldigt tidigt.

Edit:

http://www.e24.se/makro/varlden/fragor-och-svar-darfor-har-grekland-hamnat-i-kris_2034827.e24

Last edited: 29 sept 2011
  3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det där med 14 månadslöner är sant. De får en extra månadslön två gånger om året. Ungefär som vi får vår semesterersättning, fast de får den två gånger. Eller en och en halv, iaf.

Vidare är det sant att en enormt stor andel av deras samlade ekonomi är svart. Uppskattningsvis minst 25 procent, att jämföra med runt 5 procent här i Sverige.

Statligt anställda greker kan välja att gå i pension från och med 45 års ålder (höjt till 53 nu?). Privatansällda 58 år. Tror de vidare får samma ersättning som lönen de hade då de jobbade (14 månadslöner per år). 20% av Greklands BNP går varje år till att hålla skeppet med pensionärer flytande.

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo vilket land.....:ehm:

Det blir en hård "baksmälla" efter deras "kalas" som drabbar hela Europa...:P:P

Sen kan man kanske förstå deras bitterhet när Tyska storbanker flott lånat ut miljard efter miljard :ehm:....... (såklart sedan återförsäkrade i hela Europas bankväsende)

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Spännande läsning! Jag visste om att det inte "stod rätt till" men har aldrig tittat närmare på det. Slappt land :)

Någon som vet någon om något annat intressant?

6. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu framgår det väl inte att just amerikanska banker är med i spelet om att Grekland ska kolapsa.

"Försäkra sitt hus och spela på att det kommer att brinna ner".....:P

Däremot så är det ju aktörer i den ska "marknaden" dvs stora investerare som Goldman Sachs som utnyttjar situationen på ett fult sätt.

Det är ju också därför som EU försöker handla kraftfullt.

En av de stora "ikonerna" för marknaden som nu driver en annan linje är ju George Soros som "roade" sig med att sänka svaga länder med en svag hjälplös regering.

George Soros - Wikipedia, the free encyclopedia

Hans hemsida:
    George Soros

--

8. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 318

MINA ENHETER

Hörde på nyheterna för ett tag sen att det var vanligt förut att folk kunde ringa sitt lokala skattekontor,erbjuda dom en summa pengar å på så sätt slippa betala skatt..

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det mesta är ju kolapsat i Grekland just nu.... det ser mycket mörkt ut om man inte lyckas få bukt med det här. :ehm:

George Soros artikel i Financial Times

How to stop a second Great Depression | George Soros

Hela världen ner i en djup ekonomisk depression....:P

10. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Nej, det kan man icke.

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag kan förstå grekernas bitterhet som levt med en upplånad lögn och svaga politiker.....

Samma "lögn" är det när någon drar på sig 15 kreditkort och snabbt konsumerar en massa prylar. Efter något år upptäcker man att "Oj vad det här blev dyrt" !!!:P Sen har vederbörande kreditbolagen samt kronofogden flåsande i nacken....

12. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Ohhh my! Där var så mycket varm luft och skitsnack i den video att det räcker till att varma upp min lägenhet i 6 månader med biogas.

13. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Som i alla andra demokratier har Grekerna väl de politiker som de förtjänar och har röstat på?
    Där finns en orsak till att 12-åriga inte kan teckna avtal om kredit: dom är inte mogna nog till att överskue situationen.
    Grekerna får inse, att de behöver en "god man" i många år framöver som kan ta hand om deras ekonomi.

Last edited: 1 okt 2011
  14. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Please do elaborate.

15. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Den video är ... 16-18 månader gammal?
    Hur många böter har Goldman Sachs fått betala för olaglig inblandning i grekisk ekonomi sedan videon blev gjort?

Va? Ingen? Varm luft och skitsnack.

Last edited: 1 okt 2011
  16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Yep, givetvist är det så..... nu känner jag inte till något bättre system än just demokrati, ibland så blir det ett stort magplask.

Om man översätter till våra förhållanden så saknade då grekerna en riktig finansminister, jag gör ingen politisk värdering men just nu har vi "hästsvansen" samt om man ser tidigare så fanns Statsrådet Herr Sträng son gick med blixtlås över sin bakficka innehållande plånboken ;).

Hursomhelst är "marknaden" obarmhärtig med att sänka ett land som inte klarar sin ekonomi.

Jo, jag brukar kolla på "Skuldfällan-TV3" och det är ju underhållning på hög nivå :P Pinsamt korkat hur man kan sätta sig i en ekonomisk misär.

För att återgå till "god man" och George Soros så föreslår han då att samtliga banker ställs under ECB..... det kan man kalla "god man".....:eek:
    (annars så sänks troligen oxå Italien samt Spanien, de tyska storbankerna har nog fullgoda återförsäkringar)

--

17. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

De har inte gjort något olagligt, det är de alldeles för smarta för. Italien gjorde något liknande fast med en annan amerikansk storbank för några år sen. Allt det handlar om är att gömma skulder så det inte syns på pappret. Det är sen när räntan för alla valuta byten ska betalas det totalt går åt helvete.