Problem: Grötig/grynig video vid 1080p @ 60fps

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Adamantis, 3 jun 2015.

1. Adamantis

Adamantis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

2. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603

MINA ENHETER

Testade att spela in i både lägen inomhus med mörkt ljusförhållanden som du nämnt, ingen blixt på heller och inga problem alls. Testa rengöra kamera linsen, kanske?

3. Adamantis

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bör inte vara linsen. Hade haft telefonen ungefär 1 dygn när de filmerna spelades in, hade precis tagit bort plasten som är framför kamera och blixt och sett till att det var "rent".

Om det var linsen borde det ju påverka även om jag filmade i 30 fps.

4. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Min gissning är att kameran går över till ett högre isoläge för att få ned slutarhastigheten och på så vis kommer upp i 60fps eller så högt som det är möjligt med högsta isoläget med bibehållet ljus i videon. Där tror jag att förklaringen ligger. Inget konstigt eller fel med andra ord. 60fps lämpar sig helt enkelt inte i dåligt ljus. Jämför med en manuell stillbildskamera. Halverar du slutartiden blir bilden mörk. Enda sättet att kompensera för detta är att öka bländaröppningen eller gå upp i ISO. Då alla mobilkameror har en fixerad bländaröppning så kan det bara vara ISOn som skiljer. Jag tycker också att man ser det riktigt tydligt på videon i 30fps. När du panorerar runt så blir bilden betydligt suddigare och det talar för längre slutartid.

5. Adamantis

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Låter som en logisk förklaring i alla fall