Säljes: Grundpaket, Mini-ITX

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av Etienne, 21 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Säljer ett moderkort (formfaktor Mini-ITX) tillsammans med 512 MB Kingston RAM-minne. Moderkortet är av modell VIA Epia-M och har ett inbyggt grafikkort, ljudkort, nätverkskort samt en inbyggd processor på 1 Ghz.

Mer info om moderkortet: http://www.via.com.tw/en/products/embedded/ProductDetail.jsp?id=81

Kombinera ovanstående med en hårddisk, samt ett kompakt chassi (eller första bästa skokartong + strömbrytare) så har du en enkel och strömsnål hemmaserver. Tack vare moderkortets extremt lilla formfaktor på 17x17 cm så behöver inte servern ta mer plats än en tjock bok!

Detta ger inte en särskilt ny eller snabb dator, men för att exempelvis köra som filserver eller för att ladda ner (lagligt) material á la Torrents / OneSwarm / DirectConnect så duger prestandan alldeles utmärkt! Moderkortet har Parallel ATA-kontakter, så om du vill köra en Seriell ATA-disk måste du köpa en adapter. Kostar cirka 30 kronor med frakt från http://DealExtreme.com .

Varför då sälja det här på ett Androidforum? Jo, detta är nämligen utmärkt att samköra med Androidappar som exempelvis Transdroid ( http://www.transdroid.org/ ), som möjliggör för dig att sätta igång Torrentnedladdningar på servern via telefonen. Utmärkt när du är i skolan/på jobbet och vill att nedladdningen ska vara klar när du kommer hem.

Strömförbrukningen på moderkortet har jag mätt till ~25 watt vid låg användning, vilket är cirka 1/3 av vad en vanlig dator drar. Översatt till pengar för elförbrukning (med ett vettigt elavtal) så innebär det att servern kostar strax under en tjugolapp att köra dygnet runt en hel månad.
    Kortet är relativt tyst. Endast en liten fläkt avger ett svagt surr som knappt hörs genom ett välisolerat chassi. Är man extra brydd om ljudnivån kan man installera en ny passiv kylare eller en tystare fläkt. Exempelvis denna på 13 dBa: http://www.webhallen.com/hardvara/90369-fractal_design_chassiflakt_silent_series_40mm_13db

Man kan givetvis köpa helt sprillans nya grejer för cirka ett par tusenlappar, men om man bara vill prova på det hela utan att slösa massor av pengar initialt så är det här paketet en bra start! (Det var precis så jag gjorde :))
    Om inte annat är det ett kul projekt att bygga ihop och sätta upp en server!

Pris: 200 kronor + ev. frakt med Schenker 65 kronor -> 265 kronor
    Kan även hämtas i Göteborg om du vill slippa fraktkostnaden!

Moderkortet levereras med bakplåt samt originalskiva för drivers. Garantin är tyvärr slut på både moderkort och RAM sedan länge, men allt fungerade senast jag testade (vilket var igår).

Jag slänger även in ett litet nätaggregat i paketet utan extra kostnad. Oftast, men dock inte alltid, finns nätaggregat förinstallerade i ITX-chassin, men det kan ju vara bra att ha ett extra i vilket fall som helst.

Intresserad? Skicka PM!

Update: Såld!

Last edited: 26 jan 2011
  2. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Någon form av byte kan eventuellt vara av intresse också! Exempelvis om du har 2 GB PC-6400 / DDR2 800 Mhz minnen skräpandes??

3. blerimus

blerimus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

finns det kvar? kan kanske vara intresserad av att köpa!
    kan du gå ner lite i pris:)

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Grejerna är för tillfället "bortlovade" :). Dock är inte köpet klart ännu, så om den potentiella köparen mot förmodan drar sig ur så blir grejerna tillgängliga igen (på måndag).

Skulle jag sälja något för mindre än 200 kronor så skulle det knappt vara värt besväret med försäljningen. Då behåller jag hellre grejerna själv som backup, eller ger dem till en kompis i utbyte mot ett par gratis luncher eller liknande. Förövrigt så är priset knappast oskäligt. Ska man köpa ett riktigt billigt ITX-moderkort med RAM nytt i butik så landar man på närmare 700 kronor + frakt, vilket kanske är svårmotiverat eftersom man eventuellt inte ens gillar konceptet. Dessutom är nya prylar inte nödvändigtvis kompatibla med gamla grejer man har liggande från tidigare byggen (gamla PATA/IDE-diskar brukar man ju ha skräpande någonstans), så kostnaderna kan dra iväg ännu lite mer för en ny konfiguration.

Således, priset ligger kvar på 200 kronor.

5. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Såld!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.