Fråga: GT-i9305N eller GT-i9305? Tele2

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av bl00keRs, 1 okt 2014.

1. bl00keRs

bl00keRs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

[YOUTUBE][/YOUTUBE]Det är så att glaset på min SGS III 4G sprack och jag tänkte skaffa mig en begagnat S III 4G. Jag har fått min telefon av Tele2 när jag tecknade abonnemang och telefonen har beteckning GT-i9305N medans de alla begagnade som säljs är GT-i9305 och utan N. Läste att det har något med 4G band och göra - olika frekvens och undrar om det kommer funka med mitt simkort om jag köper GT-i9305?

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du skaffar en 9305 utan N kommer "glesbygds-4G" på 900 MHz inte fungera, annars är det samma som din gamla.

3. bl00keRs

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vad menas med "glesbygds-4G"? Att 4G kommer inte fungera?

4. aalx

aalx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

GT-I9305: 800 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz
    Avsedd för Telias och 3:s LTE-nät

GT-I9305N: 900 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz
    Avsedd för Tele2:s och Telenors LTE-nät

5. bl00keRs

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Okej då men vad om jag köper en GT-i9305 utan N och, öppnar dem och byter antenn med min GT-i9305N? Så ska det nog funka eller också eller? Är det mjukvaran som måste vara anpassad också?

6. lordalgar

lordalgar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Antenn har ingenting med frekvenserna att göra. Så byta antenn gör ingenting.

Bättre att byta den trasiga skärmen. De brukar gå att hitta hyfsat billigt på ebay eller leva utan 900 bandet.

7. bl00keRs

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Okej. Att byta glaset+digitizer+lcd med ram runt om telefonen kostar ca. 1300kr. Att byta bara glaset skulle bli billigare och går på ca. 300kr på tradera/ebay då jag kan beställa bara glaset och byta det själv men jag saknar verktyg som värmepistol och UV lampa för att göra det ordentlig och har dessutom ingen lust att pilla med lim och hålla på med sånt har jag tyvärr inte tid med. Kollade upp allt det här och att byta glaset av mig själv känns inte värt i nuläget. Är på jakt efter en ny och samma telefon då jag är nöjd med det men om jag inte hittar så blir det nog en begagnad S4.
    Vad betyder de olika frekvens? Det är bara 800 vs 900 Mhz som skiljer sig. Betyder det att ibland kommer 4G att fungera och ibland inte?

8. lordalgar

lordalgar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår, eftersom du kunde tänka dig byta antenn antog jag att du var villiga att öppna telefonen.

Såsom jag har fattat det och som de andra skriver så kan du få problem med 4G utanför städerna där Tele2 använder de frekvenserna för att få lång räckvidd.

9. bl00keRs

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, byta antenn är inte lika krångligt som att byta glaset och tar betydligt mindre tid. Använder luren mest i Stockholm.