Gtalk - online - batteritid

Diskussion i 'Applikationer' startad av yarr, 17 juni 2011.

1. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Jag brukar ligga på irc på min mobil nästan hela tiden. Men när jag vill spara batteri så stänger jag av det eftersom jag hört att när telefonen skickar data så går den aldrig ner i viloläge helt. (av erfarenhet vet jag även att telefonen drar enormt mycket mer batteri bara genom att ligga idlandes på irc även om man inte rör telefonen).

Men då kom jag att tänka på gtalk, som man ju är online på konstant... Borde inte det skicka/ta emot data hela tiden också och därför hindra mobilen från att helt gå ner i vila?

Ska man helt enkelt gå offline där när man ska spara batteri? Apps och sånt som syncar har jag ju inställt på var annan/tredje timma och brukar ha telefon-sync av då så det blir ju inte mycket batteri som går där.

2. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Blev ni rädda eller vet ni inte? :(

3. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Jag vet inte.

Batteriförbrukningen beror helt på hur uppdateringen (synkningen) sker: Aktiv eller passiv.

Din IRC applikation är sannolikt en gammaldags dum klient-applikation med en permanent TCP/IP-uppkoppling till IRC-servern och skickar små datapaket värja 10:enda för att hålla förbindelsen ved liv.

Konstant trafik = konstant CPU + radio förbruk = batteriförbruk.

Google Gtalk är förhoppningsvis en moderna och en Google/Android-anpassad klient som inte har en permanent uppkoppling. Istället för att konstant skicka data, så tillbringar den största tiden med att sova och avvaktar att en Gtalk-server hos Google skall skicka en liten notifikation om att "Hej - nu är där nya data, kom och hämta!".

Mycket sovande = litet batteriförbruk.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Gtalk är använder väl likadan teknik som Gmail; push?

Om någon pratar med dig så plingar den. Den ligger inte och "söker" hela tiden.

5. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Japp. Jag misstänker att det är pushtekniken som Google Talk använder, så du behöver knappast oroa dig för att den slukar batteri. Ta det från en som är inloggad på Google Talk dygnet runt. :)