GTalkService körs hela tiden

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Klonka, 26 jul 2010.

1. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om jag går in på "Tjänster som körs" så ser jag en del olika saker som alltid körs. Jag antar att dessa alltid automatiskt körs av Galaxy S. Den tjänsten som jag direkt reagerar emot är GTalkService. Jag har testat att stoppa det hjälper inte, den kommer tillbaka igen. Varför måste den här köras hela tiden? Jag använder mig inte av GTalk alls. Jag har varit inne i appen och stängt av allt som går.

2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Vad är problemet om den körs?
    Om du vill ta bort den måste du roota telefonen och ta bort Gtalk appen eftersom det är en systemapp.

3. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Pilla inte på den. Android använder GTalk-anslutningen till bra mycket mer än bara instant messaging. Tex så sköts app-installationer via market och (I think) alla push-meddelanden genom GTalk-servrarna. Dödar du processen kommer allt möjligt sluta fungera.

4. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Inget stort problem egentligen. Vill bara hålla min telefon så ren som möjligt. Onödigt om det ligger och körs saker som jag inte använder. Men jag tänkter inte roota telefonen för att fixa det iallafall, så nog är det inte :).

5. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack då vet jag. Då var den inte så onödig som jag trodde då...

6. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Gtalkservice har ett ganska dumt namn egentligen.

Tjänsten sköter allt prat med google via en SSL anslutning, den kör ett "hjärtslag" som google kan pusha allt möjigt genom men vanligast är väl gmail och installationer från market (din telefon säger att den vill ha program X och då pushas programmet genom gtalkservice och installeras sen automatiskt dvs du laddar inte ned .apk filen som om du skulle laddat den via en hemsida).

Utan tjänsten så fungerar inte din telefon som tänkt. Gtalk (chatten) körs om du startar och loggar in och använder gtalkservice också för medelanden. En fördel med det hela är att det tar marginellt mer ström att köra på detta vis, då samma tjänst kollar flera saker och mängden data och uppdateringar minimeras.

vill du kolla så du inte är inloggat på talk/chat så starta den tryck meny och log out.