Vad kan detta vara för gubbe som dykt upp längst till höger längst ner på hemskärmen. Inget händer när man trycker på den.
Gå till Accessibility (Tillgänglighet är det nog på svenska) och se om TalkBack eller Magnification är aktiverat.
Jag vill också bli av med gubben i högra hörnet testade ovanstående grejer den försvann inte. Finns det någon annan inställning?
Gå till inställningar > Accessibility, scrolla ner till Accessibility Menu, klicka, här kan du slå på och stänga av gubbens funktion, som är en genväg till lite olika funktioner. Gubben blir kvar dock, men när man blir van vid att han är där, så blir man också kompis med honom...
I mitt fall kom gubben dit när jag gav appen "ICE", (In Case of Emergency) tillgänglighet så det visas ett icon på låsskärmen så någon får tillgång till min "Medical History", kontaktpersoner etc. direkt från låsskärmen i fall jag stupar på trottoaren. Det där börjar visstnog medicinsk personal bli känd med, så det är vanlig att dom tittar efter det om dom får tag på din mobiltelefon, som jag förstår det. Vad jag vet har Android en liknande funktion includerad. Kan det vara det du har skapad, en möjlighet att komma åt specifik info direkt från låsskärmen? Jag ser att jag har flera andra appar på listan i Accessibility, men jag orkar inte experimentera, gubben är på min skärm för att stanna.