Guide inför factory reset?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av emperor, 10 maj 2011.

1. emperor

emperor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har aldrig gjort factory reset, då jag inte haft ork att backa upp allt, göra om alla inställningar osv.

Tänkte lägga in Gingerbread och inser att det är dags att göra Factory Reset.

Har dock inte hittat någon bra guide som visar exakt vad som försvinner, vad som måste backas upp, vad som kan installeras automagiskt efter factory reset ect.

Exempel:

Apparna -Antar att dom finns i my apps i market och kan enkelt laddas hem igen efter factory reset?

Kontakter -Synkar dom med Google, så dom borde vara ok.

Bilder på kontakter -Bör finnas i Google-kontakterna. Kan fixas innan FR.

Grupper -?

Foton, musik och annan data på SD-kort. -Bör ej försvinna. Kan ju alltid ta ut kortet innan FR om man vill vara säker.

Anteckningar osv. -Får väl lägga över dom i Evernote eller nåt som synkas mot nätet.

Homescreen -Bara att göra om antar jag?

Bokmärken -Behövs backup-program alt manuell backup?

WIFI-info, app-data etc -Antar att backup-program (Titanium el likn behövs?)

2. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nix. Ett vettigt backup program är allt jag kan rekommendera. Själv föredrar jag titanium. Då får du med data också. T.ex måste du inte starta om ett spel från första början. Se bara till att få med apk-filerna när du backar up.

Jajamensan.Har inte en enda kontakt sparad i min tfn. Synkar bara med google.

Allt det här löser titanium. Möjligen Mybackup också ifall du har root men det är jag inte säker på.
    [EDIT] Du måste alltså ha root för att köra titanium men det är bara att lägga in en CF-kernel så är det nästan omöjligt att misslyckas.

Last edited: 10 maj 2011
  3. emperor

emperor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Huh!? Är inte detta vad "Automatisk återställning" gör (återinstallerar apparna)?

4. coine

coine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vid en factory reset återställer du telefonen som den skulle vara om du hade köpt den ny idag. Dvs alla appar som inte följer med telefonen samt att datan till alla appar raderas.

Vad det gäller "mina appar" i market så kommer de appar du betalat för ligga kvar där så att du kan installera dem på nytt. Dock sparas ju inte eventuell data du lagt in i apparna utan denna sopas vid en factory reset.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Inte vad jag har märkt. Skullle möjligen vara om jag har fått allt om bakfoten totalt men jag har då aldrig lyckats återställa några appar.

Du kan köra en trial av Mybackup gratis i 30 dagar. Den fixar mms, sms, kontakter och en del inställningar samt dina appar. Dock klarar den inte data till apparna om du inte har root. typ appspecifika inställningar som ditt login och medelandesignaler i t,ex facebook. Samma gäller om du spelar spel som inte sparar online. Då blir det snällt till att börja om från 0 igen.
    Den har inte grejat alarm, inställningar som ring/meddelandesignal och liknande som du pillar med under settings. Samma gäller e-postkonton och alarm mm. I vart fall för mig.
    Den gör mycket men inte allt. Finns även en gratisvariant av Titanium men jag vet inte hur mkt glädje du har av den om din lur inte är rootad.

6. emperor

emperor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Man kan väl använda AppBrain för att installera om sina gamla appar?
    Där finns dom ju listade redan.

7. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det kan du säkert om det bara är det som är viktigt. Men appbrain kan inte hjälpa dig med data som är kopplad till en app, inställningar och sånt. De kan heller inte återställa dina sms eller inställningar du gjort för meddelandehantering och e-post etc, etc.